SANSnligheT

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei jeg er ikke så godt på sannsynlihersregning, er ikke helt sikker på hvordan jeg skal løse disse oppgavene:

Du stokker en kortstokk godt og ser på de tre øverste kortene. Hva er sannsynligeten for at:

Hva er sannsynligheten for at det øveste kortet er spar mens de andre to har en anen farge

b Hva er sannsynligheten for at nøyaktig ett av de tre kotene er en spar.

c det øverste kortet er et kløverkort og de andre to er sparkort.

d Det er ett kløverkort og to sparkort

Når du tipper enb lottorekke,krysser du av sju tall mellom 1 og 34. Ved lottotrekning trekkes det tilfeldig sju tall og tre tillegstall. Du vinner andrepremie hvis du har tippet seks riktige vinnertall og ett riktig tillegstall. Du har tippet en lottorekke. Hva er sannsynligheten for at du vinner andrepremi??

Håper at noen gidder å hjelpe meg , helst meg utfyllende forklaring. har prøve om dette om ei uke!
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Oppgave 1.

a)
Tenk antall gunstige/ antall mulige. Du er ute etter at det første kortet skal være en spar. Det finnes 13 spar av 52 kort, så det gir deg sannsynligheten 13/52. Det neste kortet skal ikke være spar. Det finnes da 39 slike kort av totalt 51 kort som er igjen. Sannsynligheten for at det andre kortet dermed ikke er spar, er 39/51. Sannsynligheten for at det tredje kortet heller ikke er spar, blir med samme tankemåte 38/50. Så gjenstår det bare å multiplisere sannsynlighetene med hverandre, og du får (13/52)*(39/51)*(38/50).

b) Dette vil si det samme som at du er ute etter at kortene skal være:
1 Først spar, så to andre farger. 2 En annen farge, så spar, og en annen farge eller 3 To med annen farge, også en spar. Dette tilsvarer å multiplisere den sannsynligheten du fant i oppgaven ovenfor med 3. Sett opp sannsynligheten, så ser du kanskje hvorfor.

c) Bruk samme tankegangen som i oppgave 1 a). Da får du: (13/52)*(13/51)*(12/50)

d) Dette blir det samme som oppgave 1 b. Multipliser svaret fra c) med 3.

Jeg rekker ikke svare på den siste oppgaven nå, men skal ta den litt senere om ingen har svart deg før meg. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Oppgave om lotto:

Se også her på gunstige delt på mulige.

P(6 rette + 1 tilleggstall): 7/34*6/33*5/32*4/31*3/30*2/29*3/28.

Det siste leddet, får jeg fordi jeg da har 3 muligheter på tilleggstallet.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Svar