løs likningene ved regning:
a) x + y =1 2x - y = 5
b) 1,5x - 2y = -1 x + 0,5y = 3
kan noen hjelpe meg, skjønner ikke et døyt av dette.
grafisk framstilling ?
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
a)
Hvis jeg legger sammen de to likningene får jeg en ligning som har samme svar:
I x+y=1
II 2x-y =5
I+II: x+2x +y-y =1+5
3x=6
x=2
Da kan du bare sette inn i en av ligningene og finne y.
b) Hvi jeg ganger en ligning med et tall har den fortsatt samme løsning:
I 1,5x-2y = -1
II x + 0,5y =3
Ganger II med 4:
II 4x + 2y = 12
Legger nå sammen I og II igjen
1,5x +4x -2y+2y =-1+12
5,5x =11
Som du kan løse på samme måte:)
Hvis jeg legger sammen de to likningene får jeg en ligning som har samme svar:
I x+y=1
II 2x-y =5
I+II: x+2x +y-y =1+5
3x=6
x=2
Da kan du bare sette inn i en av ligningene og finne y.
b) Hvi jeg ganger en ligning med et tall har den fortsatt samme løsning:
I 1,5x-2y = -1
II x + 0,5y =3
Ganger II med 4:
II 4x + 2y = 12
Legger nå sammen I og II igjen
1,5x +4x -2y+2y =-1+12
5,5x =11
Som du kan løse på samme måte:)
beklager men skjønner ikke oppsettet av dette?snøhetta skrev:løs likningene ved regning:
a) x + y =1 2x - y = 5
b) 1,5x - 2y = -1 x + 0,5y = 3
kan noen hjelpe meg, skjønner ikke et døyt av dette.
y-y+x+2x=1-5
1y=-4
y=-1 ??????+
1,5x - 2y = -1
x + 0,5y = 3
6x-8y =-4
x+6x-2y+8y=-1+-4
10y=-5
y=2
er dette rett???????
Er desverre ikke helt med på hva du mener her, men for å prøve å forklare hva jeg gjorde litt bedre kan jeg si dette:
Metoden kalles vel addisjonsmetoden i grunnskolen: Jeg legger sammen høyresidene og venstresidene i de to ligningene. Denne ligningen har da samme løsning, siden jeg egentlig legger til samme tall på begge sider.
Jeg er da så heldig at y-variablen " forsvinner" og jeg sitter igjen med en ligning med bare x som ukjent.
I den andre oppgaven bruker jeg samme metode, men må først tilpasse den andre ligningen slik at jeg har et passende antall y-er i den. Derfor ganger jeg både høyre og venstresiden med 4. Da får jeg riktig antall y-er, uten å endre løsningene.
Håper dette hjalp..
Metoden kalles vel addisjonsmetoden i grunnskolen: Jeg legger sammen høyresidene og venstresidene i de to ligningene. Denne ligningen har da samme løsning, siden jeg egentlig legger til samme tall på begge sider.
Jeg er da så heldig at y-variablen " forsvinner" og jeg sitter igjen med en ligning med bare x som ukjent.
I den andre oppgaven bruker jeg samme metode, men må først tilpasse den andre ligningen slik at jeg har et passende antall y-er i den. Derfor ganger jeg både høyre og venstresiden med 4. Da får jeg riktig antall y-er, uten å endre løsningene.
Håper dette hjalp..
her ganger jeg med 4Cauchy skrev:Er desverre ikke helt med på hva du mener her, men for å prøve å forklare hva jeg gjorde litt bedre kan jeg si dette:
Metoden kalles vel addisjonsmetoden i grunnskolen: Jeg legger sammen høyresidene og venstresidene i de to ligningene. Denne ligningen har da samme løsning, siden jeg egentlig legger til samme tall på begge sider.
Jeg er da så heldig at y-variablen " forsvinner" og jeg sitter igjen med en ligning med bare x som ukjent.
I den andre oppgaven bruker jeg samme metode, men må først tilpasse den andre ligningen slik at jeg har et passende antall y-er i den. Derfor ganger jeg både høyre og venstresiden med 4. Da får jeg riktig antall y-er, uten å endre løsningene.
Håper dette hjalp..
1,5x-2y=-1
6x-8y =-4
x+6x-2y+8y=-1+-4
10y=-5
y=2
eller
er jeg på villspor ???
her ganger jeg med 4snøhetta skrev:Cauchy skrev:Er desverre ikke helt med på hva du mener her, men for å prøve å forklare hva jeg gjorde litt bedre kan jeg si dette:
Metoden kalles vel addisjonsmetoden i grunnskolen: Jeg legger sammen høyresidene og venstresidene i de to ligningene. Denne ligningen har da samme løsning, siden jeg egentlig legger til samme tall på begge sider.
Jeg er da så heldig at y-variablen " forsvinner" og jeg sitter igjen med en ligning med bare x som ukjent.
I den andre oppgaven bruker jeg samme metode, men må først tilpasse den andre ligningen slik at jeg har et passende antall y-er i den. Derfor ganger jeg både høyre og venstresiden med 4. Da får jeg riktig antall y-er, uten å endre løsningene.
Håper dette hjalp..
1,5x-2y=-1
6x-8y =-4
x+6x-2y+8y=-1+-4
10y=-5
y=2
eller
er jeg på villspor ???
den øverste forstår jeg ennå desverre ikke.jeg er stokkk stein dum.
x+y=1
2x-y=5
skal finne y?
y-y+x+2x=1+5(1-5)
y-y=-1
y=-1
vet ikke om dette er rett heller må prøve meg fram
tror du er litt på villspor. jeg ganger kun ligning II med 4, og så tar jeg den nye ligningen og legger til I. Fikk da
5,5x=11
(11/2)*x = 11
(1/2)*x = 1
x=2,
Så kan du sette denne x-en inn i enten I eller II og få y-verdien...
Skjønner fortsatt ikke helt hvordan du får til steget under:
x+6x-2y+8y=-1+4
10y=-5
5,5x=11
(11/2)*x = 11
(1/2)*x = 1
x=2,
Så kan du sette denne x-en inn i enten I eller II og få y-verdien...
Skjønner fortsatt ikke helt hvordan du får til steget under:
x+6x-2y+8y=-1+4
10y=-5
Cauchy skrev:tror du er litt på villspor. jeg ganger kun ligning II med 4, og så tar jeg den nye ligningen og legger til I. Fikk da
5,5x=11
(11/2)*x = 11
(1/2)*x = 1
x=2,
Så kan du sette denne x-en inn i enten I eller II og få y-verdien...
Skjønner fortsatt ikke helt hvordan du får til steget under
takk for hjelpen,jeg forstår ennå ikke jeg begynner på barneskolen igjen!!
x+6x-2y+8y=-1+4
10y=-5