grafisk framstilling ?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
snøhetta

løs likningene ved regning:

a) x + y =1 2x - y = 5

b) 1,5x - 2y = -1 x + 0,5y = 3

kan noen hjelpe meg, skjønner ikke et døyt av dette. :?:

:roll:
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

a)
Hvis jeg legger sammen de to likningene får jeg en ligning som har samme svar:

I x+y=1
II 2x-y =5

I+II: x+2x +y-y =1+5
3x=6
x=2

Da kan du bare sette inn i en av ligningene og finne y.


b) Hvi jeg ganger en ligning med et tall har den fortsatt samme løsning:

I 1,5x-2y = -1
II x + 0,5y =3

Ganger II med 4:

II 4x + 2y = 12

Legger nå sammen I og II igjen

1,5x +4x -2y+2y =-1+12
5,5x =11


Som du kan løse på samme måte:)
Gjest

snøhetta skrev:løs likningene ved regning:

a) x + y =1 2x - y = 5

b) 1,5x - 2y = -1 x + 0,5y = 3

kan noen hjelpe meg, skjønner ikke et døyt av dette. :?:

:roll:
beklager men skjønner ikke oppsettet av dette?
y-y+x+2x=1-5
1y=-4
y=-1 ??????+

1,5x - 2y = -1
x + 0,5y = 3

6x-8y =-4
x+6x-2y+8y=-1+-4
10y=-5
y=2

er dette rett???????
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Er desverre ikke helt med på hva du mener her, men for å prøve å forklare hva jeg gjorde litt bedre kan jeg si dette:

Metoden kalles vel addisjonsmetoden i grunnskolen: Jeg legger sammen høyresidene og venstresidene i de to ligningene. Denne ligningen har da samme løsning, siden jeg egentlig legger til samme tall på begge sider.
Jeg er da så heldig at y-variablen " forsvinner" og jeg sitter igjen med en ligning med bare x som ukjent.

I den andre oppgaven bruker jeg samme metode, men må først tilpasse den andre ligningen slik at jeg har et passende antall y-er i den. Derfor ganger jeg både høyre og venstresiden med 4. Da får jeg riktig antall y-er, uten å endre løsningene.

Håper dette hjalp..
snøhetta

Cauchy skrev:Er desverre ikke helt med på hva du mener her, men for å prøve å forklare hva jeg gjorde litt bedre kan jeg si dette:

Metoden kalles vel addisjonsmetoden i grunnskolen: Jeg legger sammen høyresidene og venstresidene i de to ligningene. Denne ligningen har da samme løsning, siden jeg egentlig legger til samme tall på begge sider.
Jeg er da så heldig at y-variablen " forsvinner" og jeg sitter igjen med en ligning med bare x som ukjent.

I den andre oppgaven bruker jeg samme metode, men må først tilpasse den andre ligningen slik at jeg har et passende antall y-er i den. Derfor ganger jeg både høyre og venstresiden med 4. Da får jeg riktig antall y-er, uten å endre løsningene.
Håper dette hjalp..
her ganger jeg med 4
1,5x-2y=-1

6x-8y =-4
x+6x-2y+8y=-1+-4
10y=-5
y=2
eller
er jeg på villspor ???
Gjest

snøhetta skrev:
Cauchy skrev:Er desverre ikke helt med på hva du mener her, men for å prøve å forklare hva jeg gjorde litt bedre kan jeg si dette:

Metoden kalles vel addisjonsmetoden i grunnskolen: Jeg legger sammen høyresidene og venstresidene i de to ligningene. Denne ligningen har da samme løsning, siden jeg egentlig legger til samme tall på begge sider.
Jeg er da så heldig at y-variablen " forsvinner" og jeg sitter igjen med en ligning med bare x som ukjent.

I den andre oppgaven bruker jeg samme metode, men må først tilpasse den andre ligningen slik at jeg har et passende antall y-er i den. Derfor ganger jeg både høyre og venstresiden med 4. Da får jeg riktig antall y-er, uten å endre løsningene.
Håper dette hjalp..
her ganger jeg med 4
1,5x-2y=-1

6x-8y =-4
x+6x-2y+8y=-1+-4
10y=-5
y=2
eller
er jeg på villspor ???

den øverste forstår jeg ennå desverre ikke.jeg er stokkk stein dum.
x+y=1
2x-y=5
skal finne y?

y-y+x+2x=1+5(1-5)
y-y=-1
y=-1
vet ikke om dette er rett heller må prøve meg fram
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

tror du er litt på villspor. jeg ganger kun ligning II med 4, og så tar jeg den nye ligningen og legger til I. Fikk da

5,5x=11

(11/2)*x = 11

(1/2)*x = 1

x=2,

Så kan du sette denne x-en inn i enten I eller II og få y-verdien...

Skjønner fortsatt ikke helt hvordan du får til steget under:

x+6x-2y+8y=-1+4
10y=-5
Gjest

Cauchy skrev:tror du er litt på villspor. jeg ganger kun ligning II med 4, og så tar jeg den nye ligningen og legger til I. Fikk da

5,5x=11

(11/2)*x = 11

(1/2)*x = 1

x=2,

Så kan du sette denne x-en inn i enten I eller II og få y-verdien...

Skjønner fortsatt ikke helt hvordan du får til steget under


takk for hjelpen,jeg forstår ennå ikke jeg begynner på barneskolen igjen!!

x+6x-2y+8y=-1+4
10y=-5
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Det kan kanskje hjelpe å sjekke leksikonet på denne siden, og se på addisjonsmetoden der. Det er mye mer ryddig forklart enn hva jeg gjorde i forumet!!
Svar