sinus, cosinus eller tangens

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Webaslan
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/01-2005 18:24

Hei, Jeg veit ikke nøyaktig når jeg skal bruke sinus, cosinus eller tangens??Fins det noen tekniker på det...... plz hjelp meg jeg har prøve på fredag!!! :roll:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!

Er denne til hjelp?

http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... ometri.php

Husk at du kun kan regne med kjente størrelser (en ukjent), så du må selv, ut fra hjelpefiguren avgjøre hva du har av informasjon.

MVH
KM
Webaslan
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 26/01-2005 18:24

Takk for hjelpen
Tony

Hei! Jeg lurer også på dette; - når jeg skal bruke det ene eller det andre. Etter litt egenutforskning har jeg kommet frem til at jeg kan bruke forskjellige formler på samme oppgave hvis jeg kjenner tilstrekkelige verdier (hvis jeg har forstått det riktig da?)

Eksempel: Jeg har en rettvinklet trekant ABC der BC er hosliggende katet (30,9 lengde), AC er motstående katet (59,6 lengde) og AB er hypotenus. Spiss Vinkel B er 62,6 grader. Jeg skal finne hypotenus AB.

Hvis jeg bruker pytagoras finner jeg AB ved kvadratroten av 30,9^2+59,6^2= 67,1 lengde.

Hvis jeg bruker SinV=motstående:hypotenus = Sin62,6 grader:59,6 lengde(motstående) blir svaret også 67,1 lengde. Det samme gjør den dersom jeg bruker CosV = 30,9 lengde:Cos62,6 = 67,1 lengde. Det blir litt avvik i desimalene i disse regnestykkene, men er alle tre lovlige i dette tilfelle?

Mvh
Tony
retard
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 14/01-2005 12:02
Sted: Stavanger

Ser bra ut det der, Tony.
Svar