Problematisk av andre grad ;-))

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Sunwang

Jeg sitter her og "koser" meg med en matteoppgave, men uansett hvor mye jeg prøver, blir svaret galt.
På skolen min er det ikke mye hjelp å få.
Min kjære mattelærer/fysikklærer måtte gi tapt for den opgaven.
Er det noen som kan hjelpe meg der ute? :)

Jeg har lagt ut oppgaven her (med figur).

Jeg kan også lime oppgaven inn her, men da uten figur.

Oppgave 3.307

Et område er formet som et rektangel. Av området skal det lages et blomsterbed med en rad med heller rundt. Sidene i rektangelet er 2,4 m og 4,8 m.
Bilde
a) Hvor stort areal dekker hellene hvis de er kvadratiske med sider 0,4 m?

b) Vi lar nå en side i de kvadratiske hellene være x m. Vis at arealet av hellene nå er gitt ved uttrykket:

A(x) = -4,0x[sup]2[/sup] + 14,4x

c) Finn sidene i en helle når arealet er 3,96 m[sup]2[/sup]. Hvor mange heller trenger vi da?

----------------------------------------------------
Red. Anm.
Endret av PeerGynt: La inn bilde og eksponenter.
----------------------------------------------------

_
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Tror jeg vet hvordan den skal løses.

a) Hvis ytterkanten rundt hellene er 2,4m og 4,8m vil du med heller som har sider 0,4m få en indre omkrets som er hhv (2,4 - 2*0,4)m og (4,8-2*0,4m), slik at hellene dekker arealet mellom rektanglene med disse sidene.

b) Samme tankegang:

Arealet blir

(2,4*4,8) -(2,4-2*x)(4,8-2*x)

Ganger du ut dette får du uttrykket i oppgaven.

c) Siden de er kvadratiske vil den ha sider [rot]3,96[/rot], og dermed kan du jo bare sette inn i formelen i b) og finne arealet hellene må dekke, og så dele på arealet av en helle, som jo er gitt 3,96m[sup]2[/sup].


Håper dette hjalp noe!!
Gjest

Cauchy skrev:Tror jeg vet hvordan den skal løses.
c) Siden de er kvadratiske vil den ha sider [rot]3,96[/rot], og dermed kan du jo bare sette inn i formelen i b) og finne arealet hellene må dekke, og så dele på arealet av en helle, som jo er gitt 3,96m[sup]2[/sup].
Etter å ha fått til oppgaven kan jeg fortelle at løsningen din er gal. I oppgaven stod det at 3,96 m[sup]2[/sup] er arealet av alle hellene og ikke en.

Løsningen på c) blir vel heller slik:

Kode: Velg alt

-4x^2+14,4x = 3,96 
-4x^2+14,4x-3,96 = 0 

x=0,3 
x^2=0,09 

3,96/0,09 = 44 
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Det stemmer, det er bare jeg som har svart på feil spørsmål da!
Svar