Et lite sannsynlighetsproblem

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Antihero
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 31/01-2005 16:29

To personer har vunnet hver sin billett til en kinoforestilling . Det viser seg at de skal sitte på samme rad, og denne raden har 20 plasser. Hva er sannsynligheten for at de kommer til å sitte siden av hverandre?
Sist redigert av Antihero den 31/01-2005 17:14, redigert 1 gang totalt.
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Du skulle vel ikke gå på HiST? Jeg husker denne oppgaven fra en øving i Statistikk på HiST for et par år siden med akkurat samme tall! Uansett, for at de skal kunne sitte ved siden av hverandre må vi dele opp setene i par. Av 20 seter får vi 10 par, og siden vi kun er interesert i ett av disse blir sannsynligheten 1/10. :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Antihero
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 31/01-2005 16:29

Hehe. Jeg tar statistikk som privatist på HiST ja. Da har du vel løsningsforslag til alle øvingene du da? :P
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Nei, jeg kvittet meg nok med dem da jeg var ferdig med faget, men fortvil ikke! Vi er mange her som kan hjelpe deg med faget, så bare spør! :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Svar