derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
derivasjons nooben

hei har et lite problem med siste del av en derivasjon oppgave.. har et løsnings forslag, men jeg vil gjerne vite hva som er gjort på den siste omformingen.. kan noen vise meg mellom regningen på dette stykket?

Bilde
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Jeg får ikke dette stykket til å stemme, jeg har for øverig laget min egen forenkling av stykket:

Bilde
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Gjest

Hei... glemte du en `x` i nevneren, når du gjør om bruddenbrøk?
[rot][/rot]
halten
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 111
Registrert: 16/02-2005 05:13
Sted: Trondheim

Nei, han strøk x i telleren i den øverste brøken i den brudne brøken mot x² i telleren i den nederste brøken i den brudne brøken. x² blir da til x, som du ser i nevneren i brøken til høyre etter at brudden brøk er gjort om. x som sto i telleren i den øverste brøken i den brudne brøken blir til 1, som du ser i telleren i brøken til venstre etter at brudden brøk er gjort om.
Svar