2mx som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
raven007
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 29/09-2007 13:39

Heisann.

Jeg skal ta privatisteksamen til våren og tenkte det var greit å begynne litt tidlig. Er 21 år og har ikke regnet matte siden jeg gikk på videregående. Tror jeg var 17 da jeg tok 1mx eksamen og fikk 4.

Jeg har kjøpt meg ei lærebok og ei oppgavebok fra Aschehaug. ISBN på lærebok er 978-82-03-32659-2 og det er den samme boken vi brukte på videregående. Har også en kalkulator. Når jeg kjøpte boken sa personen jeg kjøpte den hos at den egnet seg fint hvis man skulle gå opp til eksamen som privatist.

Så er spørsmålet, skal det virkelig være så vanskelig? Jeg husker knapt nok ingenting fra videregående og fikk litt bakoversveis når jeg satte meg ned for å begynne å løse likninger. Står så og si ingen ting om det i læreboken og må sitte å eksperimentere meg fram på hver eneste ligning. Har til nå løst 4-5 oppgaver og bruker usannsynlig lang tid på hver. Alle oppgavene har jo forskjellige løsningsmetode også virker det nesten som :)

Jeg må innrømme at jeg kommer litt inn på tanken nå om å melde meg opp på et sånn privatistkurs, men ser det koster 7000 kr ca. Finnes det noen andre lærebøker dere annbefaler for privatister? Gjerne noen med litt bedre forklaring og litt flere eksempler. Eller er det bare sånn at det er veldig vanskelig i begynnelsen til man kommer litt inn i det? For akkurat nå sitter jeg her og skjønner nesten ingenting :)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Jeg foreslår at du kikker gjennom ei 1MX bok, eventuelt en 1T bok, det gir mye av grunnlaget til å starte på 2MX boka. Og hvis du synes det er vanskelig å starte opp, så skal jeg si deg at med en gang du får taket på det går det mye lettere. Studer eksemplene, og lær deg definisjonene.
catrine
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 30/09-2007 20:39
Sted: Alta

raven007 skrev:Heisann.
Jeg må innrømme at jeg kommer litt inn på tanken nå om å melde meg opp på et sånn privatistkurs, men ser det koster 7000 kr ca. Finnes det noen andre lærebøker dere annbefaler for privatister? Gjerne noen med litt bedre forklaring og litt flere eksempler. Eller er det bare sånn at det er veldig vanskelig i begynnelsen til man kommer litt inn i det? For akkurat nå sitter jeg her og skjønner nesten ingenting :)

Det finnes mange steder man kan få hjelp. Da jeg tok 2MX i fjor og stod fast før en tentamen, lånte jeg en bok på biblioteket som het "2MX med teskje", der var alle de ulike emnene nøye gjennomgått... I tillegg vil jeg anbefale å låne/kjøpe et eksamensoppgavehefte, der er det mange eksamensoppgaver som man kan øve seg på. Den er selvfølgelig med fullstendig fasit (altså der de løser selve oppgaven i fasiten også).
Svar