Sannsynlighet og litt politikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Antihero
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 31/01-2005 16:29

Et politisk parti skal nominere 4 personer til de 4 første plassene på en valgliste (husk at rekkefølgen har betydning). Partiet har 9 kandidater, hvorav 5 er menn og 4 er kvinner.

1) Hvor mange mulige nominasjonsforslag finnes det dersom det skal være 2 menn og 2 kvinner på valglisten?

2) Hvor mange nominasjonsforslag finnes det dersom det skal være 2 menn og 2 kvinner på valglisten?

3) Hvor stor er sannsynligheten for å få 2 menn og 2 kvinner på valglisten dersom medlemmene trekkes tilfeldig blant de 9 kandidatene?
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Kan jo prøve meg igjen, siden det gikk bra på den første:

Ser ikke forskjellen på de to første, men antar at det første kanskje er hvor mange nominasjonsforslag det finnes, uavhengig av om det skal være menn eller kvinner.

1) Antall mulige nominasjonsforslag blir

9*8*7*6=3024

Siden 9 stk kan ha første plass, så 8 som kan ha andre osv., dersom det har noe å si hvem som har hvilken plass.

(Hvis det ikke har noe å si hvem som er på hvilken plass, blir jo mange av disse i essensen like, slik at du da får (9 over 4)=126 )

2) Gitt at det skal være 2 menn og 2 kvinner får vi binomialkoeffisientene:

((5 over 2)*(4 over 2)) = 60

Dette er så mange måter det går an å plukke ut 2 menn av 5 , og 2 kvinner av 4. Her har det ikke noe å si hvem som har hvilken plass.

3)Antall måter å plukke ut 4 stk av 9 er (9 over 4), dermed blir sannsynligheten for å få 2 menn og 2 kvinner på plassene, når det ikke spiller noen rolle hvilken plass de har:

((5 over 2)*(4 over 2)) / (9 over 4) =0,476
Antihero
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 31/01-2005 16:29

Takk for hjelpen.

Eneste jeg har å utsette er at det på 2) så står det i fasiten at det skal bli 1440. Jeg fikk også 60 som deg. Ser ikke helt hvordan de får det.


Lyst å prøve igjen?
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Det er fordi at rekkefølgen har noe å si!

Har svart på feil spørsmål jeg da...Saken er at du kan ha 60 kombinasjoner av de 4 folkene, når posisjonene ikke har noe å si.
Deretter må du si at den første har 4 valg, den andre har 3 osv...slik at de tilsammen har 4! kombinasjoner av disse i forskjellige kombinasjoner.

Demed har du totalt:

4! * 60 = 1440

forskjellige lister når posisjonene betyr noe!!
Svar