Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
géniex
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 23/09-2006 16:30
Sted: Løvenstad

En lege har gjennom en tid hatt besøk av i alt 20 pasienter med depressive symptomer. Legen ønsker å utføre en etterundersøkelse der hun tar kontakt med noen av pasientene for å finne ut hvordan de har reagert på behanldingen hun har gitt. Hun har ikke kapasitet til å følge opp alle pasientene, men vurderer å ta et tilfedig utvalg på 4 pasienter ut av de 20. For å finne ut om dette er et rimelig antall, tar hun frem sin gamle statistikkbok og utfører noen beregninger.

For å lage et enkelt regneeks. tenker hun seg at de 20 pasientene deler seg i to grupper på 10 i hver. Den ene gruppen ahr hatt god effekt av behandlingen. Den andre gruppen har hatt dårlig effekt.

a) Legen synes det ville være uheldig hvis alle de fire uttrukne pasientene skulle komme fra samme gruppe. (de ville jo da gi et skjevt bilde av hvordan det var gått med gruppen som helhet). Beregn sannsynligheten for dette. (svar: 8,7%)

b) Det riktigste bildet ville en få hvis de fire pasientene fordeler seg likt på de to gruppene. Hva er sannsynligheten for at dette skal skje? (svar: 41,8%)

c) Synes du selv, ut fra disse beregningene, at det er nok å trekke ut fire pasienter til etterundersøkelsen?


Jeg er litt usikker på hva jeg burde svare på c). Å diskutere er noe jeg synes er vanskelig.

Takk for hjelpen:)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Jeg vil si at det ikke er nok å trekke ut bare 4 personer. :)
Svar