geomteri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

et spørsmål:

finn volum og overflate av et rett firkantet prisme når grunnflatesidene er 4cm og 6cm, og høyden 1.7cm?
for det første så har skjønner jeg ikke hvordan jeg løser grunnflaten skal jeg plusse alle sidene? eller hvordan gjør jeg det? og hvordan løser jeg det når det gjelder trekant prisme også?

takk for de som løser det.
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Volumet av prismet er mengden av alt som "inni". Dette finner du ved å finne arealet av grunnflaten (4cm*6cm=24cm[sup]2[/sup]) og deretter gange dette med høyden. Altså 24cm[sup]2[/sup]*1,7cm=40,8cm[sup]3[/sup].

For å finne overflaten må du regne ut arealet av alle sidene (6 stk.) og deretter legge disse sammen.

Et trekantet prisme har akkurat samme løsningsmåte, bortsett fra at arealet av grunnflaten ikke lenger regnes ut på samme måte. Arealet av en trekant er gitt som "(grunnflate*høyde)/2". Her må du da ikke tenke høyde rent bokstavelig. Ettersom trekanten ligger flat får høyden ingenting med høyden på prismet å gjøre. Var det forståelig...? Du må gange arealet av trekanten med høyden på prismet for å få volumet. Overflaten finner du som over, ved å summere arealet av alle sidene. :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Gjest

sletvik skrev:Volumet av prismet er mengden av alt som "inni". Dette finner du ved å finne arealet av grunnflaten (4cm*6cm=24cm[sup]2[/sup]) og deretter gange dette med høyden. Altså 24cm[sup]2[/sup]*1,7cm=40,8cm[sup]3[/sup].

For å finne overflaten må du regne ut arealet av alle sidene (6 stk.) og deretter legge disse sammen.
Et trekantet prisme har akkurat samme løsningsmåte, bortsett fra at arealet av grunnflaten ikke lenger regnes ut på samme måte. Arealet av en trekant er gitt som "(grunnflate*høyde)/2". Her må du da ikke tenke høyde rent bokstavelig. Ettersom trekanten ligger flat får høyden ingenting med høyden på prismet å gjøre. Var det forståelig...? Du må gange arealet av trekanten med høyden på prismet for å få volumet. Overflaten finner du som over, ved å summere arealet av alle sidene. :D
Gjest

hei, hvordan regner jeg ut arealet av alle sidene? og 6stk? prøvde meg men skjønte ikke hvordan det gjøres.
Gjest

hei, hvordan regner jeg ut arealet av alle sidene? og 6stk? prøvde meg men skjønte ikke hvordan det gjøres.
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Prismet har jo tilsammen 6 sider. Én overside, én underside, og fire sider i høyderetningen. Alle disse er rektangulære, altså kan arealet av en side regnes ut ved å gange lengde med bredde. Arealet av sidene som går "oppover" finner vi ved å regne ut bredde ganger høyde. Dette må gjøres for hver av de seks sidene. Til slutt må vi plusse alle disse arealene sammen. Da har vi funnet overflaten av hele prismet. Var det noe du ikke skjønte? :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Gjest

sletvik skrev:Prismet har jo tilsammen 6 sider. Én overside, én underside, og fire sider i høyderetningen. Alle disse er rektangulære, altså kan arealet av en side regnes ut ved å gange lengde med bredde. Arealet av sidene som går "oppover" finner vi ved å regne ut bredde ganger høyde. Dette må gjøres for hver av de seks sidene. Til slutt må vi plusse alle disse arealene sammen. Da har vi funnet overflaten av hele prismet. Var det noe du ikke skjønte? :D
altså hvis prismet er satt sammen av 6 rektangler må jo [rot][/rot] være [pi][/pi]:2[itgl][/itgl]!! er du guru eller ikke?? derfor må jeg konstantere at din måling er herved feilaktig og derved nedgraderer jeg deg til lager-rydder din lille fjomp.[pi][/pi][rot][/rot]
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Før du kritiserer noen i dette forumet bør du kanskje lære deg å utrykke deg ved hjelp av matematiske tegn og utrykk, slik at andre kanskje kan vurdere om det er saklig i det hele tatt!! Det ser ut som om du har en lang vei å gå!
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Du kunne jo ha registrert deg først istedet for å gjemme deg litt sånn småpysete bak "Gjest"! Jeg liker å ha navn på mine fiender...
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Svar