Side 1 av 1

3MX: Vektorer: Sirkel (Haster ^^)

Lagt inn: 25/10-2007 21:46
av Teddy
Oppgaven lyder:

En sirkel går gjennom punktet (4, 0) og tangerer y-aksen i punktet(0, 2).
Forklar at likningen for sirkelen kan skrives som
[tex](x-r)^2 \;+\; (y-2)^2 \;=\; r^2[/tex]

Finn r og skriv opp likningen for sirkelen.

Hjelp?

EDIT: Det haster forresten litt, setter stor pris på om noen kan hjelpe

Lagt inn: 30/10-2007 16:58
av Karl_Erik
Er kanskje sent nå, vet ikke. Men. Husk hva det at at sirkelen TANGERER en linje i et punkt vil si. Hva må y-koordinaten og x-koordinaten til sentrum være da? Tegn en figur. Når du skjønner hvorfor likningen kan skrives som [tex](x-r)^2 \;+\; (y-2)^2 \;=\; r^2[/tex], kan du jo prøve å sette inn et punkt du ved skal ligge på sirkelen i likningen. Da får du en likning med r som ukjent som du fint kan løse.