Diofantisk likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MissT
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 13
Registrert: 12/11-2007 14:04

Hei, jeg trenger hjelp med dette regnestk! Skal ha eksamen om tre uker, og får det ikke til!!:

6x+7y=38

Med kalkulatoren klarer jeg å sette tallene i koordinatsystem, men er så lenge siden jeg har gjort det at jeg ikke klarer å tallene inn i koordinatsystemet selv.

Tuuuuusen takk til den/de som kan hjelpe! :mrgreen:
apollon
Noether
Noether
Innlegg: 38
Registrert: 28/08-2007 15:23

MissT skrev:Hei, jeg trenger hjelp med dette regnestk! Skal ha eksamen om tre uker, og får det ikke til!!:

6x+7y=38

Med kalkulatoren klarer jeg å sette tallene i koordinatsystem, men er så lenge siden jeg har gjort det at jeg ikke klarer å tallene inn i koordinatsystemet selv.

Tuuuuusen takk til den/de som kan hjelpe! :mrgreen:
Trikset kan vel være å løse likningen med hensyn på y, slik at du får en likning på formen y = Ax + b

Når dette er gjort så er det bare å sette inn x = 0, x = 1, x = 2, x = 3 osv osv, til du har nok punkter for å kunne lage en graf :)
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Koordinatsystem?

Benytt deg av at gcd(6, 7) = 1 = 6(-1) + 7(1)
Dermed vet du at 6(-38) + 7(38) = 38, og den generelle løsningen er bare museskritt unna.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

gcd( er det samme som sfd(, hvis det skulle være til forvirring.
Svar