Antall passord - sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Hallo alle sammen!
:)

Jeg driver med sannsynlighetsregning, og har kommet til oppgave som jeg ikke helt forstår. Her er oppgaven:

Et passord skal bestå av tre tegn. Du kan bare bruke tegnene a-z, A-Z og 0-9, det vil si til sammen 26+26+10=62 tegn.
Hvor mange passord kan du lage dersom

a) Alle tegnene kan brukes i hver av de tre posisjonene i passordet?

b) Alle tegnene i passordet skal være forskjellige?

c) Alle tegnene i passordet skal være forskjellige, men første tegn må være en av de store bokstavene?

Oppgave a) og b) er løst, henholdsvis med svarene 238328 og 226920.
Det er oppgave c) som jeg trenger litt hjelp med...Jeg tror jeg skal bruke svaret i oppg. b) til å finne svaret i c), men er som sagt ganske så usikker.

hvis noen kunne tatt seg litt tid til å hjelpe meg, hadde det vært kjempefint! :) Takker som vanlig for rask respons!

gb
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
fredrikg
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 18/11-2006 10:21
Sted: Langesund

På c ville jeg kanskje tenkt noe i form av:

[tex]26 \cdot 61 \cdot 60[/tex]

Du har først 26 store bokstaver å velge mellom. Så kan du velge alle utenom den ene store bokstaven du starta med. Så kan du velge alle bortsett fra de to du har fra før.


Jeg forsto allikevel ikke helt spørsmålet.
Hvis forskjellig betyr at de må tilhøre forskjellige klasser, stemmer ikke det over. Men hvis forskjellig betyr at selve bokstaven må være forskjellig, kan det stemme.

Med klasser mener jeg følgende:
a-z = en klasse
A-Z = en annen klasse
0-9 = en tredje klasse
Nivå: 3MX
Genius-Boy
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 242
Registrert: 31/01-2006 20:06
Sted: Oslo

Joda det stemmer, svaret skal være 95160. :P

Tror jeg skjønte det nå...Kom frem til mange rare svar i begynnelsen hehe.

takker for det gode svaret, fredrikg! :wink:
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Svar