Hjelp til utregning av massestrøm..

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Finn O

Hei alle glupe..:D
Tenk at jeg skulle finne et forum som har matte som tema.

Jeg jobber med noen oppgaver i kjøleteknikk og sitter skikkelig fast på utregning av volumstrøm og massestrøm.

Jeg har akkurat funnet ut at pi r2 er et kapittel som er hoppet bukk over på skolen og som jeg dermed er fullstendig grønn på. :?

Mine tall som tilhører oppgaven er som følger:

Blandingens massetetthet har jeg funnet ut er 1042g/cm3
innvendig rørdiameter på 40mm
Og hastigheten på blandingen er 1,7m/sek.

Ut i fra dette skal det være mulig og finne massestrømmen.
Jeg må vite hvor mange kilo i sekundet blandinger har.

Først da kan jeg komme videre med oppgavene mine.

Sitter bom fast,,,,,, HJELP! :!:
Gjest

:D hei, det er viktig å tegne dette og etter på tenke logisk. Veldig fint at du fant pir2. En ting er å være forsiktig med å ikke blande g med kg og cm med mm. Jeg gir deg bare noen tips:
1. tegn røret i 3 dimensjoner og forestill deg at du skjærer det i to. Prøv å tegne volumen som skal ut av røret i løpet av en sekund. Det må ligne på en silender.
2. Beregn volumen av silenderen i cm3.
3. gitt massetettheten, hvor mye inneholder silenderen din i kg.
4. svaret er massen som befinner seg i silenderen, kg/sek

Det jeg prøver å si er: forestill deg fysisk det som skjer!!! det hjelper mye.
Igjen pass på cm, mm, m, g og kg.

lykke til

jean
Finn O

Takker for svar.
Det var jammen en natterangler som ville hjelpe meg.:D
Du har selvfølgelig rett! Jeg har nok blandet cm. og dm. i utregningen min..

Blandingen som jeg har funnet massetetthet på er ikke 1042g/cm3 . :?
Dette er en væske, så tettheten må jo være 1042g pr.liter .. altså 1042g/dm3..

Tilbake til pi r2..
Skal jeg da ta 20x20x3,14x1,7 ? for å finne volumet i rørlengde pr/sek,, da eller??

Jeg er takknemlig for mer hjelp... :wink:
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Først er 1042 g/dm[sup]3[/sup] det samme som 1042 kg/m[sup]3[/sup]. Vi må finne ut hvor stort areal røret har på innsiden i et snitt. Dette gjør vi ved pi*r[sup]2[/sup] altså pi*(20mm)[sup]2[/sup] = 1256mm[sup]2[/sup]. Dette regner vi om til å bli 0,001256 m[sup]2[/sup]. Nå regner vi ut 1042 kg/m[sup]3[/sup] * 1,7 m/s = 1771 kg/(m[sup]2[/sup]*s). Denne enheten gir foreløpig ingen mening, vi trenger å få fjernet m[sup]2[/sup] fra nevneren, og gjør dette ved å gange med 0,001256 m[sup]2[/sup] slik at m[sup]2[/sup] forkortes bort, og vi står igjen med svaret som er 2,22 kg/s. :D
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Gjest

jeg mente sylinder eller trommel og ikke silender. Beklager, jeg behersker ikke helt norsk i matematikk..

I løpet av en sekund, er det en hel trommel som skal ut. Volume av trommel ganger jeg med massetetthet for å se masse per tidsenhet.

Det er ikke intuitivt å gange massetetthet med hastighet...synes jeg...
Finn O

Å hva dere er flinke.. :D

Prøvde meg på egenhånd i stad.
Siden jeg allerede hadde massetetthet oppført i kg/dm, så regnet jeg resten ut i dm også.

0,2dm x 0,2dm x 3,14 = 0,1256dm2
0,1256dm x 17dm = 2,1352 dm3
2,13dm3 x 1,042kg/dm = 2,22 kg

Og siden dette skjer i løpet av ett sekund blir det endelige svar:

2,22 l/sek

Dette er ikke like fancy satt opp som dere ville ha gjort det, men svaret blir det samme...
nå vet jeg i hvertfall fremgangsmåten til en annen gang.

Tusen takk for all hjelp! :wink:
Svar