Geometri

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
son1
Cayley
Cayley
Innlegg: 82
Registrert: 01/02-2007 15:55
Sted: Oslo
Kontakt:

Hei!

Jeg har en oppgave hvor jeg skal finne begge katetene i en rettvinklet trekant, jeg har bare hypotunusen. hvordan bør jeg gå fram med c2=b2+a2 ????????
JonasBA
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 357
Registrert: 26/05-2007 22:15
Sted: Oslo/Lambertseter

Ikke mulig, med mindre det er gitt noe mer informasjon. (Noe jeg gjetter det er blitt, du ser bare ikke nøye nok etter og har dermed ikke prøvd godt nok)
kimjonas
Jacobi
Jacobi
Innlegg: 324
Registrert: 24/04-2007 15:53
Sted: Gjøvik

Jeg kom over en lignende oppgave nå nettopp, men når jeg konstruerte trekanten, ble det en rettvinklet og likebent trekant.

Hvis du kommer frem til at det er en likebent trekant, reverserer du pytagoras læresetning,

(hypotenus * hypotenus) / 2 = square($2-)


Og slik finner du ut hvor lang hver katet er.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Jeg vet ikke hva det skal bety, men det går IKKE an å finne katetene uten ytterligere informasjon. Det er lett å forstå ved å tegne opp to ulike trekanter med like spesifikasjoner. Da er den ikke entydig bestemt.
Klaus Knegg
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 03/05-2006 17:30
Sted: Ålen

Hvis du, slik du antyder, vet at det både er en likebeint og en rettvinklet trekant og er gitt hypotenusen, vil trekanten være entydig bestemt. Man vet jo da 3 vinkler(90, 45 og 45) og samtidig en av sidelengdene.

Forholdet mellom katet og hypotenus er:
[tex]h=\sqrt{x^2+x^2}=x\sqrt{2}[/tex]

[tex]x=\frac{h}{\sqrt{2}}[/tex]
This sentence is false.
Svar