vektor-opg.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
elli
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 246
Registrert: 24/10-2006 14:31

Jeg strever med en vektor-oppgave her.

Bestem tallet t slik at b = [3,-1] og c = [1, t] har samme lengde.

PS: Det skal være piler over b og c. Jeg vet IKKE hvordan jeg skal vise utregning!! Svaret blir [symbol:plussminus] 3.

Skulle jo tro at denne var ganske grei. på forhånd takk.
mvh.
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Hva er lengden til vektor b? Hva er lengden til vektor c? Sett disse lik hverandre og løs på t.
elli
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 246
Registrert: 24/10-2006 14:31

Problemet er at jeg får feil da..

Men er jeg på riktig vei i det minstE?
|[3, 1]|=|[1,t]|
[symbol:rot] 3^2+ (-1)^2= [symbol:rot] 1^2+t^2

Når jeg regner dette ut får jeg kvadratroten av 10 som svar, så noe gjør jeg gale underveis. Kanskje jeg ikke har helt tatt poenget med vektorer ennå.
Sist redigert av elli den 11/02-2008 21:46, redigert 1 gang totalt.
jchrjc
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 27/05-2007 23:41

elli skrev:Jeg strever med en vektor-oppgave her.

Bestem tallet t slik at b = [3,-1] og c = [1, t] har samme lengde.

PS: Det skal være piler over b og c. Jeg vet IKKE hvordan jeg skal vise utregning!! Svaret blir [symbol:plussminus] 3.

Skulle jo tro at denne var ganske grei. på forhånd takk.
mvh.
Lengden av b-vektor= [symbol:rot]3^2+(-1)^2 = [symbol:rot]10
Lengden av c-vektor= [symbol:rot]1^2+t^2 = [symbol:rot]1^2+t^2

Da skal denne likningen stemme:

[symbol:rot]1+t^2= [symbol:rot]10

1+t^2=10
t^2=9
t= [symbol:plussminus]3
UiO
elli
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 246
Registrert: 24/10-2006 14:31

AHA. nå er jeg mer med her, jeg var faktisk litt på rett vei, Men kan jeg spørre hvor det blir av kvadratrottegnene egentlig?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Når to røtter er like er også det inni dem likt. Altså kan du "fjerne" røttene og likevel bevare likheten.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
jchrjc
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 27/05-2007 23:41

elli skrev:AHA. nå er jeg mer med her, jeg var faktisk litt på rett vei, Men kan jeg spørre hvor det blir av kvadratrottegnene egentlig?
Du opphøyer begge sider av likningen i andre, slik at kvadratrot-tegnet forsvinner..
UiO
Svar