Side 1 av 2
Kan noen rette min oppgave i derivasjon (Grenseverdi )
Lagt inn: 20/02-2008 23:52
av Max50
lim
x + 3
-----------
x --->2 x2 - 4
Jeg regnet den ut slik
x + 3 = 5
x = 2 ( x+2 ) (x-2) = 2 + 2 = 4
Svar 5 / 4
-----------------------------------------------------------
lim x2 + 2
----------
x -->1 x + 4
X + x2 = 1^2 = ( 1^2 + 2 = 3^2 )
x + x = 2 + 4 = 6
Svar 3^2 / 6
eller kanskje 3^2 / 5 ?
Lagt inn: 21/02-2008 00:14
av Vektormannen
Jeg skjønner ikke hva du skriver. Mente du noe slikt?
[tex]\lim_{x \to 2} \ \frac{x + 3}{x^2 - 4}[/tex]
I såfall eksisterer ikke grenseverdien (du får 5 i teller og 0 i nevner, og da er brøken uendelig stor)
På den andre, mener du [tex]\lim_{x \to 1} \ \frac{x^2 + 2}{x+4}[/tex]? I såfall er det bare å plugge inn tallene. Er kanskje det du har prøvd, men hvis du mener at [tex]1^2 + 2 = 3^2[/tex] bør du se på barneskolematematikken igjen ...
Lagt inn: 21/02-2008 01:08
av Max50
hei ja og ja
hva med at du utreder den andre oppgaven
og viser meg med teskje hvorfor 1^2 +2 ikke er lik 3^2 ?
angående
den første oppgaven med at grenseverdien ikke eksisterer, hva skjedde med faktoriserings muligheten ?
kan jeg ikke ta x + 2 x - 2
Lagt inn: 21/02-2008 01:18
av Vektormannen
Reknerekkefølgen / operatorprioriteten gjør at [tex]1^2 + 2 \neq 3^2[/tex]. Opphøying skal alltid skje før addering. Derfor står du igjen med [tex]1 + 2 = 3[/tex]. Dersom du skulle fått [tex]3^2[/tex] måtte det stått [tex](1+2)^2[/tex].
På den første har du ingen felles faktorer i teller og nevner. Du har helt rett i at du kan faktorisere nevneren til [tex](x+2)(x-2)[/tex], men i teller har du ingen av dem, der har du [tex]x+3[/tex]. Altså kan du ikke korte noe, telleren går mot 5, mens nevneren går mot 0. Da går brøken mot uendelig.
Lagt inn: 21/02-2008 01:22
av zell
[tex]3^2 = 3 \ \cdot \3 \ \cdot \ 3 = 27[/tex]
[tex]\lim_{x\rightarrow 2} \ \frac{x+3}{x^2-4}[/tex]
[tex]x^2-4 = (x-2)(x+2)[/tex]
[tex]\lim_{x\rightarrow 2} \ \frac{x+3-5+5}{(x-2)(x+2)} \\ [/tex]
[tex]= \lim_{x\rightarrow 2} \ \frac{\cancel{x-2}}{\cancel{(x-2)}(x+2)} + \frac{5}{x^2-4} \\ [/tex]
[tex]= \lim_{x\rightarrow 2} \ \frac{1}{x+2} + \frac{5}{x^2-4} \ \rightarrow \frac{1}{4} + \infty = \infty[/tex]
Når x nærmer seg 2, vil telleren i brøken nærme seg 0. Dermed vil brøken gå mot uendelig. Fordi du deler noe på noe uendelig lite.
Lagt inn: 21/02-2008 01:22
av Max50
så eksempelvis hva burde stått istedenfor x + 3 i teller?
noe sånt som x+4
med felles faktor mener du felles tall i teller og nevner ikkesant
Lagt inn: 21/02-2008 01:24
av zell
Hadde det stått x-2 i telleren hadde saken vært en annen.
[tex]\lim_{x\rightarrow 2} \ \frac{\cancel{x-2}}{\cancel{(x-2)}(x+2)} = \frac{1}{4}[/tex]
Lagt inn: 21/02-2008 01:25
av Vektormannen
Ja. Det måtte enten stått [tex]x-2[/tex] eller [tex]x+2[/tex] i telleren, slik at det kunne kortes mot nevneren.
Lagt inn: 21/02-2008 01:27
av Max50
en siste gang
altså
X + 2
------------
X = 2 X^2 + 4
teller må være det samme tallet som
det ( x ) utgir seg for å være ?
Lagt inn: 21/02-2008 01:42
av Vektormannen
Skjønte ikke helt hva du skreiv der, men (hva har det likhetstegnet der å gjøre?)
Men ja, teller må ha en felles faktor med nevneren. F.eks. slik:
[tex]\frac{x^2 - 9}{x-3} = \frac{(x-3)(x+3)}{x-3} = \frac{\cancel{(x-3)}(x+3)}{\cancel{x-3}} = x+3[/tex]
At man kan forkorte felles faktorer i teller og nevner mot hverandre lærer man på ungdomsskolen (og intuisjonen bak det hele -- at et tall delt på seg selv gir 1, lærer man vel på barneskolen). Jeg anbefaler deg virkelig å repetere slik grunnleggende algebra før du begynner med grenseverdier, derivasjon osv.
Lagt inn: 21/02-2008 19:19
av Max50
zell
hvorfor skrev du
x - 2 oppe som teller ?
Er svaret mitt riktig i derivasjon ? ( oppgave )
Lagt inn: 21/02-2008 20:42
av Max50
aha test denne
lim -> 1
2x -2
-------
X^2 - 1 = min fremgangsmåte
X^2 - 1 = ( x - 1 ) (x + 1 ) = 2
2x + x = 3x - 2 = 1 ( + 1 ) = 2
svaret mitt er
2
--
2
Lagt inn: 21/02-2008 21:42
av JonasBA
Det du skriver gir lite mening, men svaret ser ut til å være korrekt.
[tex]\lim_{x \rightarrow 1} \ \frac{2x - 2}{x^2 - 1} = 1[/tex]
Lagt inn: 21/02-2008 21:51
av Max50
hei hvordan kan jeg skrive slik du gjorde akkurat nå?
er nybegynner.
det jeg mente var at jeg fikk som svar 2 ut av regningen med tellerne
og 2 som svar ut av regningen med nevnerne
jeg ser du fikk 1 som endelig svar
og tolker dette fordi du tok 2 : 2 = 1 til slutt?
PS
hvordan kan jeg føre opp mine stykker like ryddig som deg
Lagt inn: 21/02-2008 22:39
av JonasBA
Måten vi skriver matematiske formler på her kalles [tex]\TeX[/tex].
Kode: Velg alt
[tex]\lim_{x \rightarrow 1} \ \frac{2x - 2}{x^2 - 1} = 1[/tex]
.. vil gi følgende resultat.
[tex]\lim_{x \rightarrow 1} \ \frac{2x - 2}{x^2 - 1} = 1[/tex]
Du kan finne ut mer om det
her.