Integrasjon - Areal som ligger delvis over og delvis under x

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Heisann, meg igjen!! fått til de fleste oppgavene nå, men nå stoppet det litt opp må jeg ærlig talt innrømme...

Figuren viser grafen til funksjonen f(x) = (x[sup]2[/sup]-1)(x+2)

Dette skal etterhvert bli en andregradsfunksjon, slik at man kan finne kordinatene??? jeg får iallefall ikke løst opp den der som en annengradsfunksjon hvor jeg får "hele" x`er.

a) Finn arealet av det beige området på figuren.

b) Finn arealet av det gule området på figuren.
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Hvor er figuren??

Dessuten ligner f(x) mistenkelig på et 3.gradspolynom...
Gjest

Den er på kalkulatoren din! bare legg funksjonen inn under "graph" (casio).

Hm mulig det er det.. rart at den plutselig skal komme i ei 2mx bok... er jo ingen eksempel på noe slikt....uff
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Å tegne grafen skal jeg da klare. Tegner forresten casio opp gule og beige områder.Er nesten nødt til å vite hvilke områder det er!!!
Gjest

Det beige er d første, og det gule er det andre.... håper dette var nok? beige er mellom -1 og -2 , d gule er mellom -1 og 1:)
Cauchy
Guru
Guru
Innlegg: 359
Registrert: 20/01-2005 11:22

Tror poenget er å gange ut polynomet:

f(x)=x[sup]3[/sup]+2x[sup]2[/sup]-x-2

Så må du integrere dette for å få arealene.
Hvis det beige området er fra x=-2 til x=-1 integrerer du fra -2 til -1.
Hvis det gule området er fra x=-1 til x=1 integrerer du fra -1 til 1, men må bytte fortegn på svaret, siden vi har f(x)<0 på dette intervallet.
Svar