2MX-integrering

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mari!!!
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 19/06-2007 22:55

Hei!

Oppgaven jeg trenger hjelp med, lyder slik:

Finn arealet som avgrenses av f(x) = x^3 + 1, og koordinataksene. I tillegg opplyses det om at definisjonsmengden til f(x) er R.

Nullpunktet f(x) er -1, og f(x) er derfor positiv i hele intervallet oppgaven er ute etter. Men hvordan kan arealet være et bestemt tall? Fasit er 4/3... f(x) er jo definert for R, og vil følgelig bare øke og øke!?

Setter stor pris på svar! 8-)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Arealet skal avgrenses av begge aksene. Y-aksen, altså x = 0, vil jo være den andre grensen. Du skal med andre ord finne [tex]\int_{-1}^{0} f(x)[/tex].
Elektronikk @ NTNU | nesizer
mrcreosote
Guru
Guru
Innlegg: 1995
Registrert: 10/10-2006 20:58

Hvis du tegner grafen til f, y=0 (x-aksen) og x=0 får du nøyaktig et område som er endelig, avgrensa i alle retninger. Kikk i andre kvadrant. Jeg er skeptisk til fasitsvaret.
mari!!!
Noether
Noether
Innlegg: 45
Registrert: 19/06-2007 22:55

:oops:, andre kvadrant ja... Begrepet avgrenset var tydeligvis noe som jeg gikk meg hus forbi. Men takker!
Svar