Andregradslikninger

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Hei igjen! Har noen nye oppgaver jeg trenger hjelp til. Delkapitellet om andregradslikninger har stort sett godt greit, men det er et par ting jeg ikke forstår;

1)

[tex]2x^2 - 6x + 4 = 0[/tex]

Jeg vet at jeg skal halvere, kvadrere og addere når det er likning.

[tex]x^2 - 3x + 2 = 0[/tex]

Hvis jeg halverer 3, blir det jo 1,5! Og hvis jeg kvadrerer og adderer 1,5 blir det jo feil?

2)

[tex]x^2 - 2x + 4 = 0[/tex]

Her skjer det samme igjen. Jeg vet ikke hvordan dette skal bli? (x - 1)^2 = -4 blir jo feil...

3)

Finn den minste verdien til [tex]y = x^2 - 6x[/tex]

Skal jeg da ta halvparten av 6 (som er 3), og erstatte x med 3?
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Chepe
Cantor
Cantor
Innlegg: 125
Registrert: 09/02-2007 22:10

I den første oppgaven fungerer det helt fint å halvere tre og legge til kvadratet av 1.5:

[tex]x^2 - 3x + (\frac 32)^2 - (\frac 32) ^2 + 2 = 0 \Rightarrow (x-\frac 32) ^2 = \frac 14 \Rightarrow x - \frac 32 = \pm \frac 12[/tex]
[tex] x = 2, x = 1 [/tex]

Er du sikker på at du har skrevet av den andre oppgaven riktig? Den ligningen du har skrevet opp gir nemlig komplekse løsninger.
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Chepe skrev: Er du sikker på at du har skrevet av den andre oppgaven riktig? Den ligningen du har skrevet opp gir nemlig komplekse løsninger.
Det betyr vel bare at den ikke har noen reelle løsninger.
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Chepe
Cantor
Cantor
Innlegg: 125
Registrert: 09/02-2007 22:10

groupie skrev:
Chepe skrev: Er du sikker på at du har skrevet av den andre oppgaven riktig? Den ligningen du har skrevet opp gir nemlig komplekse løsninger.
Det betyr vel bare at den ikke har noen reelle løsninger.
Ja, det er korrekt. Men jeg gikk ut i fra at de ikke på begynnelsen av videregående ville få likninger som har komplekse løsninger siden man da ikke har verktøyet til å løse de. Men nå er jeg ikke helt oppdatert på pensumet i de nye mattekursene på vgs, jeg vet det har vært en del endringer i pensum, komplekse tall er kanskje en del av pensum nå?
Gommle
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 857
Registrert: 21/05-2007 20:05

Vi får ligninger uten reelle ligninger, men vi lærer ikke om komplekse tall.

Vi lærer altså at hvis det inni [symbol:rot] er under 0, er den uløselig.
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Komplekse tall er pensum for de som er så heldige å bli tilbudt matematikk X andre året.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Det kommer vel opp i R1 eller R2?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Nei, dersom man ikke tar X må man nok vente til eventuell universitet/høgskoleutdanning før man lærer om komplekse tall.

Aschehoug har lagt ut det første kapittelet av X-boka si da, som tar for seg komplekse tall. Så hvis du vil lære det, men ikke har muligheten til å velge X, kan du jo lese det på egen hånd uten å kjøpe boka ...
Sist redigert av Vektormannen den 27/03-2008 18:07, redigert 1 gang totalt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

Ikke i R1, dessverre. :(
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Vektormannen skrev: Aschehoug har lagt ut det første kapittelet av X-boka si da, som tar for seg komplekse tall. Så hvis du vil lære det, men ikke har muligheten til å velge X, kan du jo lese det på egen hånd uten å kjøpe boka ...
Har du en link til det Aschehoug-kapittelet?
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Elektronikk @ NTNU | nesizer
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Takker!
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

På linken din var det sannelig noen kapitler om fysikk og kjemi óg. ^^,
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Tusen takk, Vektormannen! Nå får jeg et forsprang. :)
Svar