Momentant vekstfart

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Hei!

Trenger virkelig hjelp med denne oppgaven. Når jeg plotter funksjonen til oppgaven i table, får jeg desimaltall på mange av tallene i table.
Og når jeg prøver å finne den mometante vekstfarten får jeg feil i svar.

Bilde
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Da bør du vel se over derivasjonen. Hva har du fått?
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Har ikke hatt om derivasjon. ( Har om matematiske modeller og vekstfart)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Her skal du finne vekstfarten ved å bruke en tangent. Hvis det er slik du skal gjøre, så får du neppe det samme svaret som fasiten, for metoden er for unøyaktig. (Jeg fikk det ihvertfall aldri spesielt godt til).
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Dinithion skrev:Her skal du finne vekstfarten ved å bruke en tangent. Hvis det er slik du skal gjøre, så får du neppe det samme svaret som fasiten, for metoden er for unøyaktig. (Jeg fikk det ihvertfall aldri spesielt godt til).

Jepp :P Jeg vet det.

Jeg forstår alt, men klarer å ikke å få et svar som samsvarer med fasiten.
ini
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 245
Registrert: 25/03-2008 19:34
Sted: Trondheim

Akkurat på denne oppgaven skal du tegne grafen, men bruker du kalkulator så står bruksanvisningen rett under oppgaven i boka! Bare skriv inn funksjonen, 2nd --> Trace --> 6:dy/dx --> sett inn for x
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Hva får du og hva sier fasiten? Jeg vil påstå at om du er [tex]\pm 50[/tex] prosent har du et godt nok svar. Disse oppgavene er tragiske..
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

A) 40 cm/år
b) 60 cm/pr
c) 40 cm/år

Fasiten.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

En grafisk metode som kan brukes når man ikke har lært derivasjon:
  • 1) Tegn grafen.
    2) Tegn tangenter i de punktene det spørres etter.
    3) Finn stigningstallene til tangentene ([tex]\frac{\Delta y}{\Delta x}[/tex]). Disse vil være "den momentane vekstfarten".
Som du selv erfarer, Lodve. Denne metoden er er unøyaktig...
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Heldigvis er jeg ikke alene :p
Svar