Oppgåve om polarkoordinatar, finne arealet avgrensa.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
aspic
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 11/01-2007 23:15

Ei kurve K er gitt ved likningen i polarkoordinatane:

r = 4+2cos(4θ), θ ϵ [0,2π]

Eg skal finne arealet mellom denne kurva og ein sirkel. Eg har radiusen til sirkelen, så å finne arealet til sirkelen er rimeleg lett. Det eg slit med er å finne arealet til kurva K.

A = 1/2 * [symbol:integral][ 4+2cos(4θ)][sup]2[/sup] dθ
Dette må bli kvadratsetning, right?
A = 1/2 * [symbol:integral]16 + 16cos(4θ) + 4cos[sup]2[/sup](4θ) dθ

Det er når eg prøver å integrere det bakerste uttrykket at eg får problemer trur eg.. Kan nokon hjelpe? :) Eg får at arealet til K = 17π, det skal eigentleg verte 18π.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

skal gi deg ett hint inntil videre:

[tex]cos^2\, kx = \frac{1}{2} + \frac{1}{2}cos\, 2kx[/tex]

Da skulle det være mulig å integrere :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
aspic
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 11/01-2007 23:15

Hmm.. Prøvde, men gjekk ikkje særleg bra.. Fekk faktisk same svaret som eg gjorde tidelegare. Når eg set inn 1/2 + 1/2cos 2x) for cos[sup]2[/sup], er det berre omforminga cos 2x = 2cos[sup]2[/sup]x -1 du har brukt sant? Denne brukte eg tidelegare..

No tar eg berre for meg det bakerste leddet, sidan dei andre er relativt enkle å integrere:

[symbol:integral] 4cos[sup]2[/sup](4θ) dθ

4* [symbol:integral] cos[sup]2[/sup](4θ) dθ

4* [symbol:integral] 1/2 + 1/2* cos2*(4θ)

4* ([symbol:integral] 1/2 + 1/2* cos(8θ) dθ)

4* ([symbol:integral]1/2 dθ + [symbol:integral] 1/2*cos(8θ) dθ)

4* (1/2*x + 1/2*sin(8θ)) Så har me "juksa" litegranne og heile tingen blir slik ifølge meg:

1/2 * (16x + 16sin (4θ) + 2x + 2sin (8θ) + C

= 8x +8sin (4θ) + x + sin (8θ) + C

Fyller ut med verdiar osv, feil :(

PS: Der eg har heva ut teksten, det er lov sant?
Sist redigert av aspic den 18/04-2008 15:12, redigert 2 ganger totalt.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Du må nok ta en titt på formelen min en gang til ;)

Cosinus skal ikke opphøyes i andre, men du skal bruke dobbelt vinkel. Utredningen kan du gjøre selv ved å bruke Enhetsformelen og sum- differanseformelen :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
aspic
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 11/01-2007 23:15

Opps.. Opphøyninga i 2. der var skrivefeil :oops:
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Det ser ut for at du har glemt at:

[tex]\int cos(kx) = \frac{1}{k}sin(kx) +C[/tex]

ved første øyekast ser det altså ut som du har glemt å ta hensyn til at det er 4teta og ikke bare teta. Prøv forresten å deriver funksjonene for å se om du kommer tilbake til utgangspunktet. Da ser du av og til hvordan du må integrere for at det skal bli riktig.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
aspic
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 11/01-2007 23:15

Ja.. Hadde nok gått i gløymeboka det der. Men det har reint lite å seia for sjølve utrekninga i og med at grensene er mellom 0 og 2pi, og vi har eit sinusuttrykk. Dvs. at alle ledda med sinus vil verte 0 =o
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg får det til å bli 18[symbol:pi]. Hvordan ser utregningen din ut nå?
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
aspic
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 11/01-2007 23:15

Ahh.. Såg det no når eg fylte inn for ørtande gong, eg klarte å fylle inn pi for den enkelte θ'n istadanfor 2pi. Eg takker for all hjelpa Dinithion!, kan du berre så over den siste utregninga før eg skal setje inn grenser, om alt er rett (sidan eg rota så fælt med enkle ting tidelegare)?

A = [8θ + 2sin(4θ) + θ + 1/8 sin (8θ)]

Set inn, får 18pi. Arealet for sirkelen: pi * 2[sup]2[/sup]
A = 18pi - 4pi = 14pi, og heilt likt fasitsvar :)

Igjen, takk for hjelpa. Er lite som slår følelsen av å klare ei oppgåve og i tillegg ha forstått kva ein gjorde feil :)
Sist redigert av aspic den 18/04-2008 17:54, redigert 1 gang totalt.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Hmm. Jeg kan ikke si at jeg er helt overbevist enda :P
Når jeg har integrert funksjonen, så sitter jeg igjen med teta og sinus, ingen cosinus.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
aspic
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 11/01-2007 23:15

Gahh.. Enno ein skrivefeil.. Det skal ikkje vere lett å overføre frå ark til forum på ein slik fin dag nei =/ No ser alt rett ut? :)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Da har jeg bare litt småpirk igjen. Du har kommet fram til 2sin(4[symbol:tom]), mens jeg har sin(4[symbol:tom]). Jeg har ikke hele utregningen din, så jeg ser ikke hvor den blir gjort feil.

Edit: My bad. Den skal være 2sin :)

Pirk nummer [tex]\cancel{to}\, en[/tex]: Når du integrerer ett ledd, ie:

[tex]\int 5\,d\theta = 5\theta +C\,ikke\,5x +C[/tex]

Hvis du ser forskjellen :)

Men, ja. Det er deilig å jobbe lenge med noe, for så endelig å se at lyset tennes :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
aspic
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 11/01-2007 23:15

Jepp, eg ser feilen. Evig takk skal du ha Dinithion. :)
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Ingen problem :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Svar