SANNSYNLIGHETSREGNING!!! HJELP..
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Tenk hele tiden på at det er gunstige delt på mulige du skal finne. Ellers kan du jo poste en oppgave som du ikke får til ...
-
- Cauchy
- Innlegg: 242
- Registrert: 31/01-2006 20:06
- Sted: Oslo
Hva slags innlegg er dette? ..."Jeg får ikke til noen oppgaver". Da nytter det i hvertfall ikke å komme her å si det. Det lønner seg (eller det trengs ikke) ikke alltid å lage valgtre. Valgtre kan være lurt å lage når det gjelder oppgaver angående kombinasjoner. Da begynner du først med å tegne hovedutfallene på de første greinene. Deretter går du videre fra de greinene, og tegner de andre utfallene som hver for seg skal ha mindre sannsynlighet enn hovedutfallet.
Følg eksempler i boka, og prøv å forstå forskjellen mellom "og", "når" og "eller". Disse ordene har vidt forskjellige betydninger i sannsynligheten, akkurat som i det vanlige språket. Forstå Bayes-setningen og lær deg de andre setningene som du også har bruk for i sannsynlighetsregningen.
Det beste er uansett å løse mange forskjellige oppgaver, slik at du kan forberede deg på løse ulike oppgaver. Spør læreren eller oss på forumet om hjelp dersom det er en oppgave du ikke klarer å løse. Det er bedre enn å "hoppe forbi" oppgaven, og tro at en slik oppgave neppe vil dukke på prøven.
Følg eksempler i boka, og prøv å forstå forskjellen mellom "og", "når" og "eller". Disse ordene har vidt forskjellige betydninger i sannsynligheten, akkurat som i det vanlige språket. Forstå Bayes-setningen og lær deg de andre setningene som du også har bruk for i sannsynlighetsregningen.
Det beste er uansett å løse mange forskjellige oppgaver, slik at du kan forberede deg på løse ulike oppgaver. Spør læreren eller oss på forumet om hjelp dersom det er en oppgave du ikke klarer å løse. Det er bedre enn å "hoppe forbi" oppgaven, og tro at en slik oppgave neppe vil dukke på prøven.
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
Kan du ikke si litt om hva det er ved sannsynlighet du finner så vanskelig? Da kunne du ha fått verdifull hjelp il å forstå stoffet. Jeg snakker av erfaring når jeg sier at gjengangerne på dette forumet vet hva de snakker om og er flike til å gi råd g forklare ting.
Tenk i venn diagram (kanskje litt komplisert?), men hvis det er en oppgave du ikke får til og det ser ut til at du mangler noe informasjon, så er det veldig nyttig med et venn diagram. Òg utled formlene noen ganger, hvis du kan (og forstår) utledningen så kan du ikke feile.
[tex]\int_0^3 \frac{\left(x^3(3-x)\right)^{1/4}}{5-x}\, \mathrm{d}x = \frac{\pi}{2\sqrt{2}}\left(17-40^{3/4}\right)[/tex]
Altså..oppgaven lyder slik: I en klasse er det 12 gutter og 16 jenter. 7 av guttene og 12 av jentene har valgt å forsette med matematikk neste skoleår. Vi velger tilfeldig en elev i denne klassen og innfører disse handlingene:
G: eleven er en gutt
J: eleven er ei jente
M: eleven forsetter med matematikk
Finn disse sannsynlighetene:
1. P(G),P(J) og P(M)
2.P(G/M),P(J/M) og P(G/ikke M)
3. P(M/G) og P(M/J)
4Er M og G uavhengige?
begrunn svaret
G: eleven er en gutt
J: eleven er ei jente
M: eleven forsetter med matematikk
Finn disse sannsynlighetene:
1. P(G),P(J) og P(M)
2.P(G/M),P(J/M) og P(G/ikke M)
3. P(M/G) og P(M/J)
4Er M og G uavhengige?
begrunn svaret
Cesol
Les om venndiagram her:
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=420
Sett også opp de forskjellige mengdene i et skjema, så får du bedre oversikt.
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=420
Sett også opp de forskjellige mengdene i et skjema, så får du bedre oversikt.
-
- Cauchy
- Innlegg: 242
- Registrert: 31/01-2006 20:06
- Sted: Oslo
Det er til sammen 28 elever i klassen.cesol skrev:Altså..oppgaven lyder slik: I en klasse er det 12 gutter og 16 jenter. 7 av guttene og 12 av jentene har valgt å forsette med matematikk neste skoleår. Vi velger tilfeldig en elev i denne klassen og innfører disse handlingene:
G: eleven er en gutt
J: eleven er ei jente
M: eleven forsetter med matematikk
Finn disse sannsynlighetene:
1. P(G),P(J) og P(M)
2.P(G/M),P(J/M) og P(G/ikke M)
3. P(M/G) og P(M/J)
4Er M og G uavhengige?
begrunn svaret
1) P(G) kan forstås som sannsynligheten for at vi velger en gutt.
Siden 12 av de 30 elevene er gutter, så blir P(G)=12/30 = 2/5
3/5 -delen av klassen som er igjen, må være jenter (det kan jo ikke være intetkjønn ) . Dermed er P(J)=3/5.
P(M) finner vi ved å bruke regelen om total sannsynlighet.
P(M)=P(G) * P(M når G) + P(J) * P(M når J)
P(M)=(2/5) * (7/12) + (3/5) * (12/16) = 41/60
2) P(G når M) kan leses som "sannsynligheten for at vi velger en gutt når vi vet at eleven skal fortsette med matte. Her har du bruk for Bayes-setningen.
P(G når M) = P(G) * P(M når G) / P(M)
P(G når M) = ((2/5) * (7/12)) / (41/60) = 14/41
Prøv resten selv, og gi tilbakemelding om hvordan det gikk
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."
-
- Cauchy
- Innlegg: 242
- Registrert: 31/01-2006 20:06
- Sted: Oslo
Svarene skal være riktige. For å få helt nøyaktig sannsynlighet, valgte jeg å skrive sannsynligheten på brøkform.
Sannsynligheten for at vi velger en gutt, er 40 %(0,4). Om du gjør det om til desimalform, så vil du kanskje se at det stemmer med fasiten.
Sannsynligheten for at vi velger en gutt, er 40 %(0,4). Om du gjør det om til desimalform, så vil du kanskje se at det stemmer med fasiten.
"The essence of mathematics is not to make simple things complicated, but to make complicated things simple."