Sannsynlighetsfordeling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Har et spørsmål angående stokastiske variabler.
I diskrete stokastiske variabler kan man angi sannsynlighetsfordelingen som en tabell eller en formel.

Er normalfordeling, standardnormalfordeling og sentralgrensesetting sannsynlighetsfordelingene til kontinuerlige stokastiske variabler?
Dersom man antar at kravene for å være normalfordelt er oppfylte.
Gjest

Normalfordeling og standardnormalfordeling er sannsynlighetsfordeling for kontinuerlige stokastiske variabler, hvis kravene til normalfordeling er oppfylt.

Sentralgrensesetningen er ikke en sannsynlighetsfordeling i seg selv. Den gjelder bare når X er binomisk fordelt, og sier at du kan se på X som normalfordelt hvis n er tilstrekkelig stor.

Standardnormalfordeling er å føre normalfordelinger over på standard form, slik at man lettere kan regne ut sannsynligheter ved å lese av verdier i standardnormalfordelingstabellen.

En regel for å avgjøre om n er tilstrekkelig stor er at både n*p og n*(1-p) må være minst lik 10. Men setningen bør brukes med omhu når np og/eller n(1-p) er nær 10.
euklid
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 95
Registrert: 26/03-2005 03:24

Gjest.. du aner ikke hvor mye du hjalp meg.
Jeg føler meg bedre enn noensinne takket være din gode besvarelse.
Har jobbet hele natt.
Hoho.
På tide med søvn.
Takkogtakkogtakkogtakk.
halten
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 111
Registrert: 16/02-2005 05:13
Sted: Trondheim

Ikke noe problem. Har ikke stort annet å gjøre på nattvakt i militæret :)
Svar