Derivasjonsformeler og slikt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Hei, hei.

Vi har at [tex]I: \frac{dx}{dy}uv=u`v+uv`[/tex].

Vi har også at [tex]u/v=u \cdot \frac{1}{v}[/tex]

Bør det ikke da gå an å komme fram til kvotientregelen ([tex]\frac{dx}{dy}\frac{u}{v}=\frac{u`v-uv`}{v^2}[/tex]) ved hjelp av produktregelen (I) ved å sette [tex]v=\frac{1}{p}[/tex]?

Altså:
[tex]\frac{dx}{dy}\frac{u}{p}=\frac{dx}{dy}u\cdot\frac{1}{p}=\frac{1}{p}-\frac{u}{p^2}[/tex]

Men dette er ikke kvotientregelen. Har jeg tenkt feil eller regnet feil? (logisk sett må jeg ha gjort en av delene)
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
groupie
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 461
Registrert: 05/02-2008 15:48
Sted: Bergen, Vestlandet

Jeg ville brukt innsetning:

[tex]y=\frac{a}{b} \rightarrow a=y \cdot b \\ a^{\small{\prime}}=y^{\small{\prime}} \cdot b+y \cdot b^{\small{\prime}}[/tex]

Dermed er [tex]y^{\small{\prime}}[/tex]:

[tex]y^{\small{\prime}}=\frac{a^{\small{\prime}}-y \cdot b^{\small{\prime}}}{b}[/tex]

Du kan så sette inn for y:

[tex]y^{\small{\prime}}=\frac{a^{\small{\prime}}-(\frac{a}{b}) \cdot b^{\small{\prime}}}{b} = \frac{a^{\small{\prime}} \cdot b - a \cdot b^{\small{\prime}}}{b^2}[/tex]
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Er ikke helt bekvem med den notasojnen din her, Fredrik. dx/dy?

Det stemmer at man har hvis u(x) og v(x) at

[tex]\frac{d}{dx}(u\cdot v) = u^\prime\cdot v + u\cdot v^\prime[/tex]

Likeledes har du hvis man har 1/v.

[tex]\frac{d}{dx}(u\cdot v^{-1}) = u^\prime\cdot v^{-1} - \frac{u}{v^2}\cdot v^\prime (\text{Kjerneregelen}) [/tex]

Ganger man oppe og nede med v på første leddet:

[tex]\frac{u^\prime\cdot v - u\cdot v^\prime}{v^2}[/tex]

Hvilket skulle vises.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Er ikke helt bekvem med den notasojnen din her, Fredrik. dx/dy?
Lite erfaring med den notasjonen. Men takk for opplysningen, da forstår jeg den bedre.

Så kjerneregelen er svaret her. Da var det jeg som både hadde tenkt feil og regnet litt feil.

Tenkte visstnok at man ikke trengte å bruke den her liksom, men jo, jo, jo. Forstår, forstår.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Svar