Rang, dimensjon og basis

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ingunn4
Cayley
Cayley
Innlegg: 61
Registrert: 14/01-2007 23:28

Jeg har fått mattesperre :roll: og får ikke til å ta inn info om rang, dimensjon og basis. Kan noen gi meg noen hint om hva dette er og gi meg litt inn med teskje - ellers tror jeg atjeg gir opp å forstå dette :cry:
Zoiros
Cauchy
Cauchy
Innlegg: 202
Registrert: 19/05-2007 00:18
Sted: Oslo (Bodø)

Snakker vi matriseregning og lineær algebra?

Dimensjon er høyden på kolonnene dine. To dimensjoner er ei flate, tre er et rom, en er ei linje, fire er ofte vanskeligere å tenke på for oss mennekser, men vi bruker samme matten for alle dimensjoner.

Rang er det maksimale antall lineært uavhengige kolonner. Det vil si den minste av bredden og høyden av matrisen din. Det er bare en rang i en matrise.

En basis er et sett av vektore som definerer et rom. (1,1) og (2,2) definerer bare et endimensjonalt rom fordi de er parralelle. (1,1) og (2,1) definerer et plan (todimensjonalt rom) fordi de ikke er parralelle. Kaster vi nå inn en tredje koordinat i vektorene våre slik at f.eks. (1,1,1) og (2,1,0) så er de vektorer som er i det tredimensjonale rom osv. Passpå at selv om det er tre koordinater i en vektor så må ikke det bety at de er en basis for et tredimensjonalt rom. (1,1,0) og (1,2,0) definerer enda bare et todimensjonalt rom.
Svar