Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei, hvis du har [tex]a^m\cdot a^n[/tex] så blir jo det [tex]a^{m+n}[/tex], men hvordan blir det med [tex]a^m\cdot b^n[/tex]
Finnes det en regel for det?
Også lurer jeg på om noen vet hvordan man regner ut denne [tex]^{-\frac{m}{n}}\sqrt{a}[/tex]
Håper noen kan hjelpe meg
Jeg tenker meg at det var et forsøk på å skrive [tex]\sqrt[\frac{m}n]{a}[/tex], men manglende tex-kunnskap førte til at det ble [tex]^{\frac{m}n}\sqrt{a}[/tex]
Tusen takk skal du ha Janhaa og du har rett espen180 jeg mente [tex]\sqrt[\frac{m}n]{a}[/tex], bare med minus. Sorry for min manglende tex-kunnskap
Altså minus(m/n)'te roten av a. Noen som har peiling
Jeg tenkte dxt kanskje ikke går an å regne ut minusroten av noe, men hvis ikke så lurer jeg på hvordan det blir med bare [tex]\sqrt[\frac{m}n]{a}[/tex]
Er det noen som kan forklare hva man gjør når man opphøyer et tall i en brøk? Hvis man opphøyer et tall i 2 ganger man det med seg selv. Man hva når tallet er en brøk?
[tex]a^{\frac{3}{2}} = \sqrt{a^{3}} [/tex]
eller
[tex]a^{\frac{b}{c}}= \sqrt[c] {a^{b}}[/tex]
Du kan forresten bare skrive potensen på kalkulatoren som både desimaltall og brøk. Men er bare for å gjøre det enklere man bruker brøker, og med regelen over har man teoretisk sett løst hvordan å regne med desimaler. Selv om [tex]\frac{22}{7}\not= \pi[/tex] mener man vel det er godt nok å regne med brøker, og er vel en del bedre enn å regne med urasjonelle tall
De fleste formelbøker inneholder reglene og man finner de også under klassetrinn, 1mx 1my med eksempler.
[tex]{\sqrt[\frac{\sqrt[\frac{\sqrt[\frac{\sqrt[\frac{\sqrt[\frac{\sqrt[\frac{\sqrt[\frac{\sqrt[]{2}}{2}]{2}}{2}]{2}}{2}]{2}}{2}]{2}}{2}]{2}}{2}]{2}}{2}]{2}}[/tex] i det uendelige går mot 2, fant jeg ut nå.
Jeg tenkte først du misforstod hva jeg mente, men no lurer jeg på om det kanskje er riktig.
Minusbrøkroten av ett tall er tallet opphøyd i minus brøken?