Side 1 av 1

Hadde eksamen i dag, har jeg regnet rett på disse?

Lagt inn: 22/05-2008 15:37
av Gr0v
aiai, håper jeg har rett på dem jeg tror jeg har fått til. Får jeg en E skal det feires! 8-)

oppg1
a) 2 * ([symbol:rot] 2x+2) - 3 = 2x Svar: x = -0,5

b) lg(x-3) = 2lg3 svar: x = 12

c) 2sinv - 1 = 0 og v (0,360>
Svar: v1 = 30 v2 = 150

d) x/x-2 er mindre/eller lik 2
svar: x må være mindre/eller lik 2, og x må være større eller lik 4

e) 8-6x/1-x > x + 2
Svar: 1,2>x>1

Lagt inn: 22/05-2008 15:38
av Gr0v
og hvor mange prosent riktig må man generelt ha for å få en E?

Re: Hadde eksamen i dag, har jeg regnet rett på disse?

Lagt inn: 22/05-2008 16:03
av MatteNoob
Oppgave 1
a)
[tex]2\cdot (\sqrt{2x} + 2) -3 = 2x \\ \, \\ 2\sqrt{2x} + 4 - 3 = 2x \\ \, \\ 2x = \left({\frac{2x - 1}{2}\right)^2 \\ \, \\ 2x = \frac{(2x - 1)(2x-1)}{4} \\ \, \\ 8x = 4x^2 -4x + 1 \\ \, \\ 4x^2 + 4x + 1 = 0 \\ \, \\ \underline{x = -\frac 12}[/tex]

Prøve viser at vi får [tex]\sqrt{-1}[/tex], så jeg vil anta at denne likningen ikke har noen løsning? Dette har jeg aldri vært borte i før...

Dessuten viser grafen at sidene skjærer hverandre for [tex]x \approx 2.9142[/tex] Det stemmer også hvis vi setter prøve.

b)
[tex]lg(x-3) = 2lg(3)\\ lg(x-3) = lg(9)\\ x - 3 = 9 \\ \underline{\underline{x = 12}}[/tex]

c)

[tex]2sinv - 1 = 0 \,\,\,\, v\in[0\textdegree , 360\textdegree ] \\ \, \\ sin v = \frac 12 \\ \, \\ v = sin^{-1}(\frac 12) \\ \, \\ v = 30\textdegree \,\,\, \vee \,\,\, v_2 = 180 \textdegree - 30 \textdegree \\ \, \\ \underline{\underline{v = 30\textdegree}} \,\,\, \vee \,\,\, \underline{\underline{v_2 = 150\textdegree}}[/tex]

d)

[tex]\frac{x}{x-2} \leq 2\, \, \,\,\,\, \, x\not = 2 \\ \, \\ \frac{x}{x-2} - 2 \leq 0 \\ \, \\ \frac{x - 2(x-2)}{x-2} \leq 0 \\ \, \\ \frac{4-x}{x-2} \leq 0[/tex]

[tex]\underline{\underline{L = \langle 2, 4]}}[/tex]

OBS! x kan ikke være 2, for da er nevner 0 og dermed udefinert. Når x er 4 derimot, er teller 0 og dermed er kravet oppfylt.

I ord er altså svaret:
x må være større enn 2, og tilogmed 4.

e)

[tex]\frac{8-6x}{1-x} \g x+2 \\ \, \\ \frac{8-6x}{1-x} -x - 2 \g 0 \\ \, \\ \frac{8 - 6x - (x +2)(x-1)}{x-1} \g 0 \\ \, \\ \frac{8-6x - (x^2 + x - 2)}{x-1} \g 0 \\ \, \\ \frac{-x^2 - 7x + 10}{x-1} \g 0 \\ \, \\ \underline{\underline{L = \langle \leftarrow, -8.216 \rangle[/tex]

Mulig jeg mistolket e, og at den så slik ut:

[tex]8 - \frac{6x}{1-x} \g x + 2 \\ \, \\ \frac{8(1-x) -6x -(x+2)(x-1)}{x-1} \g 0 \\ \, \\ \frac{8 - 8x - 6x -x^2 - x + 2}{x-1} \g 0 \\ \, \\ \frac{10 - 15x - x^2}{x-1} \g 0 \\ \, \\ \underline{\underline{L=\langle \leftarrow, -15.639\rangle}}[/tex]

På begge gjelder selvsagt regelen om at [tex]x\not = 1[/tex] for da er nevneren 0.

Lagt inn: 22/05-2008 17:11
av Gr0v
Takk skal du ha. Hadde visst bare feil på d) da.

Er disse rett:

I en klasse er det 15 elever. I klasserommet er det 15 plasser, og elevene får velge fritt hvor de vil sitte.

a) Hvor mange forskjellige måter kan elevene plassere seg på?
svar: 15!

b) Klassen består av 9 jenter og 6 gutter . I et prosjekt er det bare plass til 5 av elevene. Læreren trekker derfor ut 5 elever ved loddtrekning.

Hva er sannsynligheten for at det blir tre jenter og to gutter i prosjektgruppa?

svar: (9ncr3 * 6nCr2) / 15nCr5 = 0, 419

Lagt inn: 22/05-2008 17:32
av MatteNoob
a)
Plasser 15
Elever 15

Her får vi [tex]15! = 1.307 \cdot 10^{12}[/tex]

Den første eleven har 15 alternativer, neste har 14, 13 osv...

b)
9 jenter
6 gutter

[tex]P(3\, Jenter\, og\, 2\, Gutter) = \frac{{{9} \choose {3}} \cdot {{6} \choose {2}}}{{{15} \choose{5}}} = \frac{84 \cdot 15}{3003} = \frac{60}{143} \approx \underline{\underline{41.95 \percent}}[/tex]

OBS Som du ser av nicket mitt, er ikke jeg noen ekspert, og jeg er ikke 100% sikker på svaret i a, men det virker som om det blir slik. Tenk deg at situasjonen hadde vært 3 pulter og 3 elever.

[tex]3 \cdot 2 \cdot 1 = 6 [/tex]måter å sitte på, fordi det blir en mindre pult for hvert "trekk" (les: elev som velger pult).

Lagt inn: 22/05-2008 17:58
av gill
Tror det gikk litt fort i svingene der på oppg a

8x=4x^2-4x+1

4x^2-12x+1

På slutten i oppgave a som gir x=2,9142 og x=0,0857

Utrolig at det er er jeg som retter feilene her :lol:

Lagt inn: 22/05-2008 18:01
av MatteNoob
Det har du jaggu rett i den ærbødigste av dem alle! :D

Jeg fattet ikke hvorfor jeg kom frem til det svaret, når kalkulatoren viste noe annet. Du er en veldig dyktig mann! :D

Ser ut til at det andre svaralternativet er falskt. Prøv å sette prøve, så ser du.

Lagt inn: 22/05-2008 18:30
av gill
Utrolig at dere begge hadde gjort samme utregningsfeil og.

Men jeg er jo helt i fyr i dag. Se her

x=0,0857864

4*(0,0857864)^2 - 12*0,0857864 + 1

=0,02944-1,029438+1

=0

Lagt inn: 22/05-2008 18:34
av gill
d) x/x-2 er mindre/eller lik 2
svar: x må være mindre/eller lik 2, og x må være større eller lik 4


Men så skjønte jeg ikke døyten av hva du gjorde på d

det eneste jeg kom fram til var at x ikke kunne være to.

Hvor fikk du 2-tallet på høyre side av brøken fra??

Lagt inn: 22/05-2008 18:36
av MatteNoob
Jeg flyttet det over, akkurat slik som man gjør i ei vanlig likning. :)

PS: Har sendt deg en PM.

Angående a)

Bilde

Ser du at de kun krysser hverandre for x = 2.9142 ?

Lagt inn: 22/05-2008 18:55
av MatteNoob
gill skrev:Utrolig at dere begge hadde gjort samme utregningsfeil og.

Men jeg er jo helt i fyr i dag. Se her

x=0,0857864

4*(0,0857864)^2 - 12*0,0857864 + 1

=0,02944-1,029438+1

=0
Se her:

[tex]2\cdot (\sqrt{2 \cdot 0.0857864} + 2) - 3 = 1.828426[/tex]
[tex]2\cdot 0.0857864 = 0.1715728[/tex]
[tex]VS \not = HS[/tex]

Ergo smøyg det seg inn en falsk løsning under kvadreringen.

Lagt inn: 22/05-2008 19:04
av gill
Dæven Jeg er ærbødigst av dem alle og bøyer meg i støvet.

x kan ikke være negativ fordi den må opphøyes og da kan ikke likningen bli mindre enn en?

Lagt inn: 22/05-2008 20:07
av gill
Å ja det er sånn man setter prøve i den opprinnelige likningen. Ikke i annengradslikningen. Dooh!