MASSE ELLER TETTHET

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
HIMMEL

Et hult aluminiumsrør er 2,5 m langt, rørets ytre diameter er 2,o cm. Massen til røret er 1080g. Bestem tykkelsen på røret????
tettheten til aluminium er 2,7g/cm3

ER DET NOEN FLINKE FOLK UTE I FREDAGSNATTEN SOM KAN HJELPE MEG.


FASIT I BOKA SIER 0,30CM. HVORDAN GÅR MEN FREM FOR Å REGNE DETTE, VET JO IKKE HVA DET ER, DET STÅR UNDER BLANDEDE OPPGAVER I OPPGAVEBOKA
Toppris
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 383
Registrert: 03/02-2005 19:32
Sted: Stavanger

Først ville jeg regnet det totale volumet til røret, deretter ville jeg ha trukket fra volumet av aluminiumet. Da har du det hule volumet. Deretter ville jeg regnet ut den indre radiusen (radiusen til det hule volumet) og så trukket det fra radiusen til hele røret.

Totalt volum: [pi][/pi]r[sup]2[/sup]l=[pi][/pi]*1cm[sup]2[/sup]*250cm=250[pi][/pi]cm[sup]3[/sup]

Volumet til aluminiumet finner du vet å ta total masse og dele på massetettheten: 1080g/(2,7g/cm[sup]3[/sup])=400cm[sup]3[/sup]

Volumet til det tomme røret: 250[pi][/pi]cm[sup]3[/sup]-400cm[sup]3[/sup] blir tilnærmet lik 385

Radiusen til det tomme volumet: r=[rot][/rot](385/(250[pi][/pi]))=0.700

Tykkelsen på røret blir da den ytre radiusen - den indre=1.00-0.70=0.30
Svar