Trenger hjelp på oppgave i sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
skorpi84
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 26/10-2005 00:17
Sted: Klepp

Her er oppgaven:

Sannsynligheten for at en skytter treffer blinken, er o,85. Han skyter 10 skudd.
Finn sannsynligheten for at han treffer blinken

a) minst 8 ganger
b) ikke mer en 7 ganger

Det viser seg at han traff blinken akkurat 7 ganger.

c) Finn sannsynligheten for at de 3 bomskuddene kom rett etter hverandre.


Oppgave a og b går helt fint, men c-en får jeg ikke til å stemme med fasiten og lurer på hva jeg gjør galt.
Noen som får den til slik at svaret blir 1/15?
mrlogan
Noether
Noether
Innlegg: 22
Registrert: 26/05-2008 10:54

du må bruke biometrisk forsøk

P (X=k) = (n/k) * p ^k * ( 1-p)^n-k
über matte
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 393
Registrert: 28/02-2008 19:29
Sted: Trondheim

Jeg ville ganske enkelt brukt gunstige over mulige. Mulige måter å bomme 3 av 10 skudd på er [tex] {10} \choose {3}[/tex]. Gunstige måter der bommene kommer etter hverandre, er at den første bommen kommer først, at den første bommen kommer som nummer to... og at den første bommen kommer som nummer 8.

[tex]\frac {8}{{10} \choose {3}}= \frac{1}{15}[/tex]
skorpi84
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 26/10-2005 00:17
Sted: Klepp

å ja! Herlighet! Jeg har lest oppgaven feil. Jeg tolket den slik at bommene skulle komme først og etter hverandre, men det står jo ingenting om at bommene må komme nom nr 1,2 og 3!
Jeg brukte også tilnæringnen din og kom fram til 1/120, fordi jeg leste galt.
Jaja, da var jeg inne på det likevel. Må bare lese oppgaven rett.
Tuuuusen takk og imponert over rask respons. Dette forumet kommer jeg til å bruke oftere. Matte er så ufattelig gøy
Svar