Sannsynlighet 3MX

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
jchrjc
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 27/05-2007 23:41

Jeg sliter litt med sannsynligheten i 3MX, og lurte på om noen kunne forklare meg denne oppgaven:

I en brukerundersøkelse på en større vgs skolespurte man 120 tilfeldig valgte elever om de trivdes svært godt på skolen. Det var 73 elever som svarte ja til dette.
a) Finn et estimat for andelen elever på skolen som trivdes svært bra. Regn ut standardfeilen..

Estimatet må vel bli 73/120 (altså forventningsverdien?)

Dette kan vel karakteriseres som et binomisk forsøk, der n=120 og p=73/120?
.. Kan jeg regne ut standardavviket, [symbol:diff] , ved å si at standardavviket = [symbol:rot] (np(1-p)) / n
(her bruker jeg formelen [symbol:diff] for gjennomsnittet av X = [symbol:diff] /n.., og regner ut [symbol:diff] ved å anse dette som binomisk..)

Eller må jeg regne ut standardavviket ved å bruke formelen for det empiriske standardavviket?

Takker for svar :D
UiO
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

[tex]\hat p = {73\over 120}[/tex]

[tex]1-\hat p={47\over 120}\\ \hat \sigma = \sqrt{n\hat p(1-\hat p)}\\ SE={\hat \sigma\over \sqrt{n}}[/tex]

der SE er standard error
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
jchrjc
Cayley
Cayley
Innlegg: 66
Registrert: 27/05-2007 23:41

Janhaa skrev:[tex]\hat p = {73\over 120}[/tex]

[tex]1-\hat p={47\over 120}\\ \hat \sigma = \sqrt{n\hat p(1-\hat p)}\\ SE={\hat \sigma\over \sqrt{n}}[/tex]

der SE er standard error
Der n=120?
UiO
Svar