volum - integrasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
*heia*
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 18/02-2005 23:14

Trenger hjelp med denne også

Oggaven:
Finn volumet av legemet som fremkommer når funksjonen f(x)=e[sup]x[/sup] roterer 360 grader om x-aksen og xE[0,ln2]
zinln
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 16/03-2005 11:42
Sted: bergen

ln2
[itgl]e[sup]x[/sup][/itgl]
0

=e[sup]ln2[/sup]-e[sup]0[/sup]
=2
areal=2
:wink:
*heia*
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 18/02-2005 23:14

Skjønte ikke dette :oops: :oops:

Kan noen forklare meg nærmere?
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Volum av omdreiningslegeme:
Tenk deg grafen til funksjonen i et koordinatsystem. Så tar du flaten mellom grafen og x-aksen og dreier rundt x-aksen. Da får du en rørlignende gjenstand.
Ettersom funksjonen er f(x)=e[sup]x[/sup] vil radius til dette legemet hele tiden være gitt som funksjonen e[sup]x[/sup]. Husk at funksjonen angir avstanden fra x-aksen til grafen.
Hvis du tenker at du tar en kniv og skjærer en tynn "brødskive" ut av legemet. Arealet av en sirkel er A=[pi][/pi]r[sup]2[/sup]. Altså må arealet av brødskiven du nettopp skar opp være gitt ved A=[pi][/pi](f(x))[sup]2[/sup].
La dx representerer tykkelsen på skiven. Ettersom du skar skiven så tynn er dx så liten at arealet er det samme på begge sider av skiven. Da ser skiven ut som en sylinder. Volumet til en sylinder er gitt som V=Ah, hvor h er høyden til sylinderen. Volumet til skiven din er da V[sub]1[/sub]=Adx.
Nå har du funnet volumet av en brødskive, nå må du summere volumet av alle brødskivene. Dette gjøres ved å integrere Adx fra den ene enden til den andre.
Legemets volum er altså gitt ved
V=[itgl][/itgl]Adx
Men vi vet at A=[pi][/pi](f(x))[sup]2[/sup], så vi setter dette inn i uttrykket.
V=[itgl][/itgl]=[pi][/pi](f(x))[sup]2[/sup]dx
og setter konstanten [pi][/pi] utenfor. Får da den generelle formelen
V=[pi][/pi][itgl][/itgl](f(x))[sup]2[/sup]dx fra den ene enden til den andre.

Altså er volumet at det legemet du skal finne
V=[pi][/pi][itgl][/itgl](f(x))[sup]2[/sup]dx=[pi][/pi][itgl][/itgl](e[sup]x[/sup])[sup]2[/sup]dx=[pi][/pi][itgl][/itgl]e[sup]2x[/sup]dx=[([pi][/pi]/2)e[sup]2x[/sup]] fra 0 til ln(2)
Som er
V=([pi][/pi]/2)e[sup]2ln(2)[/sup]-([pi][/pi]/2)e[sup]2*0[/sup]=2[pi][/pi]-([pi][/pi]/2)=3[pi][/pi]/2
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

zinln skrev:ln2
[itgl]e[sup]x[/sup][/itgl]
0

=e[sup]ln2[/sup]-e[sup]0[/sup]
=2
areal=2
:wink:
Oppgaven var:
Finn volumet av legemet som fremkommer når funksjonen f(x)=ex roterer 360 grader om x-aksen og xE[0,ln2]

Det anbefales ikke å blande sammen volum og areal... :roll: :wink:
zinln
Cayley
Cayley
Innlegg: 97
Registrert: 16/03-2005 11:42
Sted: bergen

jeg leste feil beklager! :oops:
Gjest

Takk for hjelpen - nå tror :roll: jeg faktisk at jeg skjønte det
*heia*
Noether
Noether
Innlegg: 26
Registrert: 18/02-2005 23:14

Anonymous skrev:Takk for hjelpen - nå tror :roll: jeg faktisk at jeg skjønte det
Den var min (trådstarter)
Svar