Spørsmål om R1 (R2) som privatist

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Audionom
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 06/11-2005 10:24

Hei. Jeg har tenkt til å ta opp R1 som privatist til høsten, grunnet en karakter jeg er svært misfornøyd med.

Spørsmålet mitt angående dette er: Vil både eksames karakteren (i R1...) + vanlig standpunktkarakter bli erstattet av den karakteren jeg oppnår på privatist eksamen til høsten, eller vil bare standpunktkarakteren i R1 bli erstattet?

Er det også noen som kan forklare om eksamenskarakteren og standpunktkarakteren blir slått sammen, slik at en får gjennomsnittet av disse? Eller er det som jeg har hørt, at disse nå vil bli stående som to individuelle karakterer?
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

De blir stående som to individuelle karakterer. Det positive med dette er å ha et bedre karakter enn det som først ble gitt. :)
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

Skulle tro at eksamenskarakteren du oppnår som privatist tar plassen til både standpunkt og eksamenskarakter du hadde fra før.
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

zell skrev:Skulle tro at eksamenskarakteren du oppnår som privatist tar plassen til både standpunkt og eksamenskarakter du hadde fra før.
Jeg har vært privatist! :wink:
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
Audionom
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 06/11-2005 10:24

^ sxofield du svarte på det siste spørsmålet mitt, Zell på det andre. Når du da skriver jeg har vært privatist: Mener du da at de karakterene du hadde (standpunkt + eksamen), ikke ble erstattet av karakteren du fikk som privatist, eller at bare en av de ble erstattet?

Hmm, jeg tenker ihvertfall at det ville vært naturlig at privatisteksamenen erstatter både eksamen og standupunkt karakteren, da jeg vet den i utgangspunktet erstatter standpunkt karakteren. Men siden en tar den samme prøven som alle andre som har eksamen, ville det vært naturlig at den erstatter den også, da det er den samme prøven.
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

Karaktereks. fra VG2 ;

Fag:R1
Karak.1.termin: 3
Karak.2.termin : 4
Standpunkt: 4


Det kommer til å se slik ut uansett.

Men når du har fullført 3 vgs får du et vitnemål hvis du ahr bestått alle fagene og da kommer det til å stå enda en kolonne for "Eksamenskarakter" der skriver de den karakteren du har oppnådd eks;

Vitnemål;
Fag: R1
Standpunkt : 4
Eksamenskarakter(privatisteksamen) : 5
Her kommer det til å stå både standpunkt altså karak.4 og ved siden av eksamenkarak. 5 eksempelvis er oppnådd som privatist.


Altså fører de ikke den eksamenskarakteren på karakterutskriften fra vg1 men på vitnemål for det er den som tells, siden du har valgt allmennefag som varer i 3 år. :wink:
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
Audionom
Noether
Noether
Innlegg: 20
Registrert: 06/11-2005 10:24

Hmm, det der syntes jeg hørtes merkelig ut. Når jeg snakket med min rådgiver, så sa hun at en kunne melde seg opp til privatist eksamen i et fag, så lenge en ikke har begynt på et fag som ligger ett nivå over (Eks. Kan ikke fjerne 1T, om en har R1). Gjør en dette mens en går på VGS (slik som jeg), så vil en erstatte denne karakteren med den forrige.

Eks: Jeg kan ta opp Geografi fra første klasse som privatist, innen jeg går ut av VGS, og få den gamle karakteren erstattet med den nye.

Det samme sa rådgiveren min om matte karakteren min. (Altså tok jeg opp R1 som privatist, før jeg gikk ut av VGS). Dette velger jeg å stole på er riktig.

Det jeg imidlertidig er usikker på er om eksamens karakteren min i matte blir stående om jeg går opp som privatist.

R1.
Kakrakter 1: Standpunkt: 4
Karakter 2: Eksamen: ? (følgelig ikke fått tilbake)

Karakter 1, vet jeg forsvinner (såfremst jeg ikke fortsetter på R2). Er usikker på eksamenskarakteren.
Wentworth
Riemann
Riemann
Innlegg: 1521
Registrert: 08/04-2007 15:47
Sted: Oslo

Audionom skrev:Hmm, det der syntes jeg hørtes merkelig ut. Når jeg snakket med min rådgiver, så sa hun at en kunne melde seg opp til privatist eksamen i et fag, så lenge en ikke har begynt på et fag som ligger ett nivå over (Eks. Kan ikke fjerne 1T, om en har R1). Gjør en dette mens en går på VGS (slik som jeg), så vil en erstatte denne karakteren med den forrige.

Eks: Jeg kan ta opp Geografi fra første klasse som privatist, innen jeg går ut av VGS, og få den gamle karakteren erstattet med den nye.

Det samme sa rådgiveren min om matte karakteren min. (Altså tok jeg opp R1 som privatist, før jeg gikk ut av VGS). Dette velger jeg å stole på er riktig.

Det jeg imidlertidig er usikker på er om eksamens karakteren min i matte blir stående om jeg går opp som privatist.

R1.
Kakrakter 1: Standpunkt: 4
Karakter 2: Eksamen: ? (følgelig ikke fått tilbake)

Karakter 1, vet jeg forsvinner (såfremst jeg ikke fortsetter på R2). Er usikker på eksamenskarakteren.
Den blir jo selfølgelig stående! På vitnemålet ditt kommer det til å stå en egen kolonne for "eksamenskarakterer" der den oppnådde karakteren vil bli stått!
Det er kun to måter å leve livet på; det ene er å tro at alt er et mirakel og det andre er å tro at ingenting er et mirakel.
____________
Albert Einstein.
Svar