hvordan blir det med denne oppgaven da:
om to år er kari dobbelt så gammel som per var for 3 år siden. kari er ti år eldre enn per. hvor gamle er de?
Løsing av oppgave med likningssett
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
okmorti skrev:skjønte ikke om det var to ligninger eller hva det var....
eller skjønte ikke hvordan jeg skulle løse den med både x og y i samme ligning xD
Zell satte
Kari =x
Per =y
og ut fra de opplysninger satte han disse 2 likninger opp:
x+2 = 2(y-3)
da den siger at om 2år er Kari dobbelt så gammel som Per var for 3 år siden
Så satte Zell den neste likning opp
x = 10 +y
den siger at Kari er 10 år eldre enn Per
nu har du 2 likninger med 2 ubekjendte:
x+2 = 2(y-3)
x= 10+y
setter x=10+y, inn i den øverste og får:
10+y+2= 2(y-3)
y= 18
DVS at Per er 18 år
så setter du y=18
inn i f.eks den nederste likning og får at
x= 10+18
dvs. at Kari er 28 år.
Håper dette hjalp
Sist redigert av mepe den 20/08-2008 15:15, redigert 1 gang totalt.
Det du må tenke, morti, er at du har to ukjente. Disse representeres av variablene x og y. Når du leser en tekstoppgave der du får vite at det er to ukjente, bør det umiddelbart ule og blinke i varsellamper og alarmer.2357 skrev:Ligningssett.
x+2=2(y-3) og x=y+10
Prøv å beskrive med ord hva hver av likningene til 2357 representerer, og hvilken variabel som er Per og hvilken som er Kari.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
[tex]\begin{matrix}{l|c|r} x+2=2(y-3) & \; & x=y+10 \\ (y+10)+2 = 2y-6 & \leftarrow & x=y+10 \\ y=18 &\rightarrow & x = 18+10 \\ && x=28\end{matrix}[/tex]
Kanskje mer oversiktlig slik?
Kanskje mer oversiktlig slik?
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Det er et godt spørgsmål, men det er noet med at lese - og se hvad det er de spørg etter. - og se hvad som er de variable - Så kommer det med trening ..morti skrev:hvordan vet jeg hva jeg skal sette x som ?
I den siste var det jo alder. derfor er det naturlig at du setter Karis alder som x og Pers alder som y ... eller omvendt! ...
- vet ikke om det var et godt svar dette!!! - er der evt. noen der har en bedre forklaring!!
Du vil alltid ha den ene variabelen alene på høyresiden, slik at du kan bruke det for å substituere (bytte ut) i den andre likningen.morti skrev:hvordan vet jeg hva jeg skal sette x som ?
Når [tex]x=10[/tex], så betyr det jo at x er 10. Dermed kan du i feks
[tex]y=10+5x[/tex]
Sette inn
[tex]y=10+5 \cdot 10 = 10+50 = 60[/tex]
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Her ble det mange kokker om benet, jeg trekker meg tilbake, hehehehe.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.