Derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
macros
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 27/05-2006 23:33
Sted: Bergen

Noen som kan hjelpe meg med å derivere x e^x cos(x)
Det er gange tegn mellom x og e^x og cos(x)
Setter stor pris på om noen tar seg til til å forklare fremgansmåten. Ser ikke hvordan jeg kan bruke f.eks produkt regelen u' v + u v' på denne oppgaven??
Olorin
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1162
Registrert: 15/12-2006 15:41
Sted: Trondheim
Kontakt:

sett u=x*e^x og v=cosx
The square root of Chuck Norris is pain. Do not try to square Chuck Norris, the result is death.
http://www.youtube.com/watch?v=GzVSXEu0bqI - Tom Lehrer
macros
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 27/05-2006 23:33
Sted: Bergen

Takk! Men dette har jeg gjort, var det mest logiske. Men klarer ikke å komme frem til fasitten som er e^x(cosx+cosx - sinx) Hvor commer cosx i mitten fra?

Kommer frem til at det kun skal stå en x der.
Altså e^x(cosx+x-sinx) Noen som ser hvor jeg ikke henger med:-)?
Eple
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 17/07-2008 21:13

[tex] \frac{d(xcos(x)e^{x})}{dx}=xcos(x)e^{x}({\frac{1}{x}}+\frac{e^{x}}{e^{x}}-\frac{sin(x)}{cos(x)})=e^{x}(cos(x)+xcos(x)-xsin(x))[/tex]
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Er ikke noe problem å bruke produktregelen. Er det fler ledd en u og v så fortsetter du bare på samme måten.

[tex](xe^x cos(x))^\prime=x^\prime e^x cos(x)+x(e^x)^\prime cos(x)+xe^x(cos(x))^\prime[/tex]

[tex](xe^x cos(x))^\prime=e^x cos(x)+xe^x cos(x)-xe^x sin(x)[/tex]

[tex](xe^x cos(x))^\prime=e^x(cos(x)+x cos(x)-x sin(x))[/tex]

Forresten, hvis det står e^x(cosx+cosx - sinx) i fasiten så er den ihvertfall feil.
Svar