Side 1 av 1

vektorer VG3

Lagt inn: 20/09-2008 13:24
av pjuus
A(1,1,0) B(4,1,1) C(2,0,-1) D(3,10,4)

En rett linje går gjennom D, er parallell med planet v og skjærer z-aksen i punktet P.

Regn ut koordinatene til P.

Noen hint for hvordan jeg kan begynne, så jeg kanskje klarer den selv?

Lagt inn: 20/09-2008 13:27
av FredrikM
Hva er planet v?

Lagt inn: 20/09-2008 13:33
av pjuus
plan v: x+4y-3z-5 = 0

Lagt inn: 20/09-2008 18:28
av Vektormannen
Finn ei parameterframstilling for linja. Du vet et punkt på linja, og du har mulighet til å finne en retningsvektor. Normalvektoren til planet er gitt i likninga. Retningsvektoren til linja må stå normalt på denne. Det betyr at skalarproduktet mellom dem må være 0. Ut fra dette bør du klare å finne en retningsvektor.

Lagt inn: 20/09-2008 18:42
av mathme
Vektormannen skrev:Finn ei parameterframstilling for linja. Du vet et punkt på linja, og du har mulighet til å finne en retningsvektor. Normalvektoren til planet er gitt i likninga. Retningsvektoren til linja må stå normalt på denne. Det betyr at skalarproduktet mellom dem må være 0. Ut fra dette bør du klare å finne en retningsvektor.
Jeg gjorde det her nå, Vektor :) , men en ting jeg ikke forstår er hvordan finne når tid den treffer z aksen, er det når x og y = 0 ? eller er det når z=0, hvis z=0, betyr det jo at den ikke treffer z aksen i det hele tatt, så... altså.. eller ...det må jo være x og y = 0, er det ikke ? :roll:

Lagt inn: 20/09-2008 19:32
av BMB
Vektormannen skrev:Finn ei parameterframstilling for linja. Du vet et punkt på linja, og du har mulighet til å finne en retningsvektor. Normalvektoren til planet er gitt i likninga. Retningsvektoren til linja må stå normalt på denne. Det betyr at skalarproduktet mellom dem må være 0. Ut fra dette bør du klare å finne en retningsvektor.
Tror du var litt for rask i avtrekkern der. Du kan ikke bestemme retningsvektoren entydig av det faktum at den står ortogonalt på normalvektoren.

Løsningsforslag: Utnytt at du "vet" to av punktene på linja og konstruer en retningsvektor. Denne vil ha én ukjent; z-koordinaten. Utnytt nå at skalarproduktet av denne vektoren og normalvektoren til planet er 0, og finn z.

Lagt inn: 20/09-2008 19:55
av mathme
Løsningsforslag: Utnytt at du "vet" to av punktene på linja og konstruer en retningsvektor. Denne vil ha én ukjent; z-koordinaten. Utnytt nå at skalarproduktet av denne vektoren og normalvektoren til planet er 0, og finn z.
Altså

[tex]DP \cdot [1,4,-3] = 0[/tex]

[tex][x-3,y-10,z-4] \cdot [1,4,-3]= 0[/tex]

[tex]x-3=1[/tex]
[tex]y-10=4[/tex]
[tex]z-4=-3[/tex]

[tex]x=4[/tex]
[tex]y=14[/tex]
[tex]z=1[/tex]

[tex]P=(4,14,1)[/tex]

Tenker jeg riktig nå ?

Lagt inn: 20/09-2008 19:57
av BMB
Beklager, men det burde være opplagt at dette punktet ikke ligger på z-aksen. Alle punkter på z-aksen har koordinater ala (0,0,z).

Prøv å se det for deg, så skal det gå deg vel. :wink:

P.S.

Du har gjort noen litt for snartenkte manøvrer med skalarproduktet ditt!

Lagt inn: 20/09-2008 20:03
av mathme
BMB skrev:Beklager, men det burde være opplagt at dette punktet ikke ligger på z-aksen. Alle punkter på z-aksen har koordinater ala (0,0,z).

Prøv å se det for deg, så skal det gå deg vel. :wink:

P.S.

Du har gjort noen litt for snartenkte manøvrer med skalarproduktet ditt!
Jeg så feilen, men jeg får ikke 0 for x og y selv om jeg retter feilen :S

Lagt inn: 20/09-2008 20:17
av BMB
Altså, Mathme, jeg prøver bare å hjelpe deg når jeg sier SE DET FOR DEG!

Punkt P: (0,0,z).

Punkt D: (3,10,4)

[tex]\vec{r_l} \equiv [3,10,4-z][/tex]

[tex][3,10,4-z] \cdot [1,4,-3]=0[/tex]

[tex]3+40-3(4-z)=0[/tex]

[tex]31+3z=0[/tex]

[tex]z=-\frac{31}{3}[/tex]

[tex]P=(0,0,-\frac{31}{3})[/tex]

Hmm...var ikke så fint svar, men mener det skal stemme. :)

Lagt inn: 20/09-2008 22:20
av mathme
BMB skrev:Altså, Mathme, jeg prøver bare å hjelpe deg når jeg sier SE DET FOR DEG!

Punkt P: (0,0,z).

Punkt D: (3,10,4)

[tex]\vec{r_l} \equiv [3,10,4-z][/tex]

[tex][3,10,4-z] \cdot [1,4,-3]=0[/tex]

[tex]3+40-3(4-z)=0[/tex]

[tex]31+3z=0[/tex]

[tex]z=-\frac{31}{3}[/tex]

[tex]P=(0,0,-\frac{31}{3})[/tex]

Hmm...var ikke så fint svar, men mener det skal stemme. :)
Wow, tusen takk for at du regnte det, faktisk. Setter stor pris på det, men det jeg ikke så var at: du hadde valgt x og y som 0... det var derfor jeg ikke fikk det til å stemme, fordi jeg så på dem som ukjente..

Tusen takk BMB :D Du er konge!

Lagt inn: 21/09-2008 19:28
av pjuus
BMB skrev:Altså, Mathme, jeg prøver bare å hjelpe deg når jeg sier SE DET FOR DEG!

Punkt P: (0,0,z).

Punkt D: (3,10,4)

[tex]\vec{r_l} \equiv [3,10,4-z][/tex]

[tex][3,10,4-z] \cdot [1,4,-3]=0[/tex]

[tex]3+40-3(4-z)=0[/tex]

[tex]31+3z=0[/tex]

[tex]z=-\frac{31}{3}[/tex]

[tex]P=(0,0,-\frac{31}{3})[/tex]

Hmm...var ikke så fint svar, men mener det skal stemme. :)

Men hvorfor tar du skalarproduktet? P er jo parallell med planet, ikke vinkelrette? ;S

Svaret er jo riktig, men skjønte ikke den delen.

Lagt inn: 21/09-2008 19:45
av Vektormannen
Husk at normalvektoren står normalt på planet -- den er ikke parallell med planet. Hvis retningsvektoren står normalt på normalvektoren må den være parallell med planet.

Lagt inn: 21/09-2008 19:49
av pjuus
Vektormannen skrev:Husk at normalvektoren står normalt på planet -- den er ikke parallell med planet. Hvis retningsvektoren står normalt på normalvektoren må den være parallell med planet.
Åja, ja! Takk :)