Sliter med en fysikk formel!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Bendiksen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 22/09-2008 19:20

Formelen er delta s = d • sin alpha

Formelen brukes når man skal regne ut en side i en trekant.
Er det noen som kan hvis meg hvordan man løser en slik ligning?
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Bendiksen skrev:Formelen er delta s = d • sin alpha

Formelen brukes når man skal regne ut en side i en trekant.
Er det noen som kan hvis meg hvordan man løser en slik ligning?
Selvfølgelig, men med tanke på hva, ? Hva vil du løse ?
fiasco
Bendiksen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 22/09-2008 19:20

Beklager at jeg var litt uklar :wink:

La oss si at en laser går igjennom et gitter som har 300 åpninger per millimeter. laseren treffer en skjerm som er 15 meter borte. Da vil det komme flere lyspunkter bortover skjermen fordi lysbølgende interfererer.
Det jeg lurer på er hvordan jeg regner ut avstanden fra det første punktet til det nærmeste punktet ved bruk av den formellen.

Håper dere forstår hva jeg mener :oops:
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Ja, hvis du leser litt videre på definisjonen i fysikk boken vil du til slutt komme frem til denne formelen:

[tex]d \cdot sin \cdot \alpha = n \cdot \lambda[/tex]

Ved hjelp av denne formelen har du to grunnleggende informasjon for å regne ut avstanden fra nullte maksima til første maksima.. nemmelig avstanden fra P (punktet hvor laseren utløses) til 0 ordens maksima, og vinkelen mellom nullte ordens maksima til første ordensmaksima... Vi ser at disse to danner et trekant, hva mer tror du vi må gjøre ??

Tips: Tegn situasjonen
fiasco
Bendiksen
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 22/09-2008 19:20

Den trekanten du snakker er en rettvinklet trekant og da er det vel tangens vi må bruke for å finne den siden jeg leter etter: tangens alpha = motstående katet/hosliggebde.

Utrykket for tangens alpha blir vel: tan alpha = bølgelengden for laser/d

har jeg skjønt det eller er jeg helt på jordet :P
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Jada, dette klarer du fint. Jeg trenger egentelig ikke si mer. Finn vinkelen og finn motstående side og vips du har svaret ;)

Lykke til
Jeg må gå nå, mat :shock:
fiasco
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Vinkelen du skal finne, heter ikke den teta? http://en.wikipedia.org/wiki/%CE%98
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

lodve skrev:Vinkelen du skal finne, heter ikke den teta? http://en.wikipedia.org/wiki/%CE%98
Du kan kalle den tetta betta alfa eller hva du vil, så lenge vi vet hvilke vinkel vi snakker om, har det forsåvidt ingenting å si for svaret. Men riktig, opprinnelig i formelen er det tetta .
fiasco
lodve
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1034
Registrert: 15/09-2005 15:50

Er nybegynner skjønner du :p Har hatt fysikk i 4 uker bare. Og måtte bare spørre siden det forvirret meg.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Ok er du allerede på lys+++?
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

Forskjellige lærebøker har kapitlene i forskjellig rekkefølge.
Svar