thomatt skrev:Dette er riktig tenkt. Når retningen på hastighetsvektoren endres uten at absolttverdien (farten) endres, står akselrasjonsvektoren normalt på hastighetsvektor. I ditt tilfelle står hastighetsvektor normalt på normalt på gravitasjonskraften og akselrasjonen har dermed samme retning gravitasjonskraften. Setet virker da på boka med en kraft i motsatt rening. Denne er mindre enn tyngdekraften siden boka ikke letter fra setet.
YES! Tusen millioner takk, kan du se om jeg har forstått det riktig?
Altså siden hastighetsvektoren er på toppen av bakken (sirkelen) står den vinkelrett på gravitasjonskraften som er rett nedover. Akselerasjonskraften er alltid vinkelrett på hastighetsvektoren, og derfor har den samme retning som gravitasjonsen. Da er summen av gravitasjonen G=mg og akselerasjonskrafta større enn krafta som virker fra setet på boka. Summen av kreftener er IKKE lik null når vi har sentrepitalakselerasjon/akselerasjon innover mot sirkelen.
Summen av kraftene [tex]m\vec{a} = m\frac{4\pi^2r}{T^2}= \frac{v^2}{r}= (G - N)[/tex] Hvor G er gravitasjonskreftene og N er normalkrafta.
Jeg skal ta oppfølgeren etter denne oppgava:
Regn ut kreftene når ,assem er 2,55kg , farten er 12m/s og bakketoppen er en del av en sirkel med radius 80m.
[tex]\sum{F} = 2,55kg\frac{12^2m/s}{80m} = 4,59N[/tex]
[tex]\sum{F} = 4,59N = mg - N = (2,55kg \cdot 9,81m/s^2) - N[/tex]
[tex]N = (2,55kg \cdot 9,81m/s^2) - 4,59N = 20,41N[/tex]
En til er jo denne:
Hvor stor fart må bilen ha hvis pakken skal lette fra setet akkuratt på bakketoppen ?
Her kommer det store spørsmålet om sentripetalakselerasjon. Hvorfor må normalkrafta være null ? Er det ikke slik at det faktisk er normalkrafta som får pakken til å lette ?
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)