Kjemi og fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 10/05-2008 16:46

nå som årene går, og jeg begynner å tenke på framtiden, lurer jeg bare på hva forskjellen på fysikk og kjemi er. Hvis jeg velger realfag, er det matte+kjemi/fysikk? Og det med R1 matte, og alt det. Noen som orker å fortelle litt om dette?
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
bartleif
Descartes
Descartes
Innlegg: 414
Registrert: 13/03-2008 11:17

Fysikk er læren om ikke-levende mekaniske eller strålingsbaserte systemer.
Omhandler makrokosmos, altså relativt store objekter som påvirker hverandre, kollisjoner, trykk, energi, temperatur, halveringstid osv.

Kjemi er læren om atomers reaksjon med andre atomer m.m. Man studerer kjemiske reaksjoner som katalysatorer, red-oks, forbrenning osv. Kjemiske bindinger, molekylers oppbygning.

Biologi er læren om levende systemer, kjemisk påvirkning av ulike systemer, biologisk halveringstid, DNA osv.

Er bra å velge en kombinasjon av realfag, er en sikker satsing på fremtiden.
Matte må du ha uansett tror jeg, så R1-2 er perfekt for en realfagsmann.
Videre kan du vel velge kjemi/fysikk eller biologi/kjemi som rimelig komplementære fag, gjerne alle tre, for å bli det ultimate geni ;)

Lykke til med valgene dine ;)
Zlatan
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 150
Registrert: 10/05-2008 16:46

Tusen takk leif! :D
matte hva for noe?
matematikk.net - Norges beste matte side :)
Svar