Jeg trenger hjelp til et par oppgaver. Jeg klarer foreløpig ikke å skrive oppgaven i riktig form(skal lære meg det etterhvert). Håper dere forstår likevel. Setter brøken med / mellom teller og nevner i en parantes.
1. Løs likningssystemene:
x+y-z=1
2x-2y-z=-6
x+3y+2z=19
2.Løs ulikhetene
a) x(x+6)(x-9)>0
b)(5/2)x - 5>(1/2)x +11
c)(x+2/x-2)<ellerlik 3
3.Finn likningen for en rett linje som går gjennom punktene(2,6) og (4,2)
4.En annen rett linje har stigningstall 3 og går gjennom punktet(5,5). Finn likningen for denne linja.
5. Finn skjæringspunktene for de to rette linjene i 3) og 4).
Jeg tror jeg har løst noe av dette men er usikker på svaret.
Ligninger/ulikheter
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
1.
I: x = 1 - y + z
Sett dette uttrykket for x inn i de to andre:
II: 2(1 - y + z) - 2y - z = -6
III: (1 - y + z) + 3y + 2z = 19
Multipliser ut parantesen og trekk sammen:
II:
2 - 2y + 2z - 2y - z = -6
-4y + z = -8
III:
1 - y + z + 3y + 2z = 19
2y + 3z = 18
Nå danner II og III et ligninssett med to ukjente, y og z. Tror du du kan klare å løse dette selv? Benytt akkurat samme metode som jeg gjorde her, finn et uttrykk for y eller z i den ene ligningen, og sett dette inn i den andre ligningen. Da får du en ligning med én ukjent. Når du har funnet f.eks. z, kan du finne y, og da har du y og z, som gjør det enkelt å finne x.
2.
a) Denne er på faktorisert form, og det er bare til å lage deg et fortegnsskjema. Jeg tviler sterkt på at boka di ikke har noe eksempel på hvordan du gjør dette.
b)
Flytt over alt som har med x å gjøre på en side og tallene på den andre.
(5/2)x - (1/2)x > 16
c)
Tolker jeg rett?
(x+2)/(x-2) < 3
I såfall, flytt over 3, og utvid til en brøk med (x-2) som nevner.
(x+2)/(x-2) - 3 < 0
(x+2)/(x-2) - 3(x-2)/(x-2) < 0
(x + 2 - 3(x-2)) / (x-2) < 0
Tar du resten? Til slutt lager du fortegnsskjema som boka di sikkert har eksempel på.
3 og 4. Dette må det stå noe om i boka di.
5. Sett linjene like hverandre og løs ligningen du får.
I: x = 1 - y + z
Sett dette uttrykket for x inn i de to andre:
II: 2(1 - y + z) - 2y - z = -6
III: (1 - y + z) + 3y + 2z = 19
Multipliser ut parantesen og trekk sammen:
II:
2 - 2y + 2z - 2y - z = -6
-4y + z = -8
III:
1 - y + z + 3y + 2z = 19
2y + 3z = 18
Nå danner II og III et ligninssett med to ukjente, y og z. Tror du du kan klare å løse dette selv? Benytt akkurat samme metode som jeg gjorde her, finn et uttrykk for y eller z i den ene ligningen, og sett dette inn i den andre ligningen. Da får du en ligning med én ukjent. Når du har funnet f.eks. z, kan du finne y, og da har du y og z, som gjør det enkelt å finne x.
2.
a) Denne er på faktorisert form, og det er bare til å lage deg et fortegnsskjema. Jeg tviler sterkt på at boka di ikke har noe eksempel på hvordan du gjør dette.
b)
Flytt over alt som har med x å gjøre på en side og tallene på den andre.
(5/2)x - (1/2)x > 16
c)
Tolker jeg rett?
(x+2)/(x-2) < 3
I såfall, flytt over 3, og utvid til en brøk med (x-2) som nevner.
(x+2)/(x-2) - 3 < 0
(x+2)/(x-2) - 3(x-2)/(x-2) < 0
(x + 2 - 3(x-2)) / (x-2) < 0
Tar du resten? Til slutt lager du fortegnsskjema som boka di sikkert har eksempel på.
3 og 4. Dette må det stå noe om i boka di.
5. Sett linjene like hverandre og løs ligningen du får.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Vektormannen skrev:1.
I: x = 1 - y + z
Sett dette uttrykket for x inn i de to andre:
II: 2(1 - y + z) - 2y - z = -6
III: (1 - y + z) + 3y + 2z = 19
Multipliser ut parantesen og trekk sammen:
II:
2 - 2y + 2z - 2y - z = -6
-4y + z = -8
III:
1 - y + z + 3y + 2z = 19
2y + 3z = 18
Nå danner II og III et ligninssett med to ukjente, y og z. Tror du du kan klare å løse dette selv? Benytt akkurat samme metode som jeg gjorde her, finn et uttrykk for y eller z i den ene ligningen, og sett dette inn i den andre ligningen. Da får du en ligning med én ukjent. Når du har funnet f.eks. z, kan du finne y, og da har du y og z, som gjør det enkelt å finne x. Sliter litt med denne. Setter pris på å få hjelp til å løse resten.
2.
a) Denne er på faktorisert form, og det er bare til å lage deg et fortegnsskjema. Jeg tviler sterkt på at boka di ikke har noe eksempel på hvordan du gjør dette.
b)
Flytt over alt som har med x å gjøre på en side og tallene på den andre.
(5/2)x - (1/2)x > 16
Er det alt?
c)
Tolker jeg rett?
(x+2)/(x-2) < 3
I såfall, flytt over 3, og utvid til en brøk med (x-2) som nevner.
(x+2)/(x-2) - 3 < 0
(x+2)/(x-2) - 3(x-2)/(x-2) < 0
(x + 2 - 3(x-2)) / (x-2) < 0
Tar du resten? NEI, sliter også her. Til slutt lager du fortegnsskjema som boka di sikkert har eksempel på.
3 og 4. Dette må det stå noe om i boka di.
5. Sett linjene like hverandre og løs ligningen du får.
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
1.
Som Vektormannen har startet med å ta likning I og løse denne med hensyn på en av variablene (x eller y eller z som er brukt i denne oppgaven.)
Også setter du det nye uttryket for den variablen inn i II og III som han har gjort ovenfor og får ny likning ut.
Setter du denne inn i likning III også får du tilslutt ut en verdi for (y eller z - kommer ann på hva du løser med hensyn på i II)
Da har du tatt turen nedover, nå som du har finni en variabel verdi så begynner vi turen oppover igjen og setter inn verdien fra III inn i II! Da løser du den med hensyn på den variablen som er igjen og får ut en ny variabel verdi i II...
Nå har du fått ut en verdi for TO variable! En fra likning III og en fra II.. Så bytter du ut dette med likning I og får ut tredje og siste verdi!
Da har du svaret:
x = ?
y = ?
z = ?
pssst:
Hvis du løser likning II med hensyn på Z så får du ut av likning II:
2y + 3(4y-8) = 18
Y = 3
Som Vektormannen har startet med å ta likning I og løse denne med hensyn på en av variablene (x eller y eller z som er brukt i denne oppgaven.)
Også setter du det nye uttryket for den variablen inn i II og III som han har gjort ovenfor og får ny likning ut.
Setter du denne inn i likning III også får du tilslutt ut en verdi for (y eller z - kommer ann på hva du løser med hensyn på i II)
Da har du tatt turen nedover, nå som du har finni en variabel verdi så begynner vi turen oppover igjen og setter inn verdien fra III inn i II! Da løser du den med hensyn på den variablen som er igjen og får ut en ny variabel verdi i II...
Nå har du fått ut en verdi for TO variable! En fra likning III og en fra II.. Så bytter du ut dette med likning I og får ut tredje og siste verdi!
Da har du svaret:
x = ?
y = ?
z = ?
pssst:
Hvis du løser likning II med hensyn på Z så får du ut av likning II:
2y + 3(4y-8) = 18
Y = 3
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Nei, såklart ikke. Tenkte du klarte å ta resten. Er bare snakk om å trekke 1/2 fra 5/2. Da står du igjen med (4/2)x > 16. Du klarer det vel derfra?Oddisman skrev:Vektormannen skrev: b)
Flytt over alt som har med x å gjøre på en side og tallene på den andre.
(5/2)x - (1/2)x > 16
Er det alt?
På den andre ulikheten trekker du sammen så mye du kan i telleren:
x + 2 - 3(x-2) = -2x + 8 = 2(8 - x)
Ulikheten blir altså 2(8-x)/(x-2) < 0. Lag fortegnsskjema.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
c)
(x+2)/(x-2) > 3 =
(x+2) > 3(x-2) =
x+2 > 3x-6 =
osv...
vil jo gi et lettere uttrykk og sette inn i fortegn skjemaet...
(x+2)/(x-2) > 3 =
(x+2) > 3(x-2) =
x+2 > 3x-6 =
osv...
vil jo gi et lettere uttrykk og sette inn i fortegn skjemaet...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Euler
- Innlegg: 5889
- Registrert: 26/09-2007 19:35
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Det der blir feil. Husk at du må snu ulikhetstegnet når du ganger med noe negativt, og her vet du ikke om x er negativ eller ikke.meCarnival skrev:c)
(x+2)/(x-2) > 3 =
(x+2) > 3(x-2) =
x+2 > 3x-6 =
osv...
vil jo gi et lettere uttrykk og sette inn i fortegn skjemaet...
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
Ja... Det er jo forsåvidt sant
...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
Ja... Les Vektormannens post så min under den og se om du får noe ut av det
..
Forklarer prosessen igjennom løsningen av stykket...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Forklarer prosessen igjennom løsningen av stykket...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Riemann
- Innlegg: 1686
- Registrert: 07/09-2007 19:12
- Sted: Trondheim
Rett linje har formelen:
y - y1 = a (x - x1)...
I oppgave 4a må du finne "a" først mens i b har du den oppgitt...
Så da er det bare å sette inn... Stigningsformelen står i det blå heftet, samme gjør lineær linje også...
y - y1 = a (x - x1)...
I oppgave 4a må du finne "a" først mens i b har du den oppgitt...
Så da er det bare å sette inn... Stigningsformelen står i det blå heftet, samme gjør lineær linje også...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV