2mx eksamens hjelp:

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
anyone
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 20/10-2008 21:56

Hei!

Jeg er da en gutt på 19 år som skal forberede seg til 2mx eksamen til 4 december. Jeg har da nerver og ønsker da å gjøre det best mulig. Jeg har enda noen dager å starte på og jeg lurer på om dere kunne gitt meg noen tips til hvordan jeg evnt bør lese fremover og gjøre oppgaver.

TAkker på forskudd, alt dere sier vil ha en enorm stor betyding for meg. Jeg trenger virkelig hjelp til dette. Om det er noen andre som evnt har eksamen den datoen som er fra Oslo ,og som trenger en. Så kan dere kontakte meg.
kimla
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 08/05-2007 19:10

http://www.matematikk.net/ressurser/stu ... eknikk.php :)

Kjenner situasjonen, jeg var ikke akkurat klar når jeg tok min 2MX-eksamen. Ta det med ro, regn jevnlig (kanskje litt sent hvis du begynner først nå men..), skaff deg forståelse om så mye som mulig (ikke bare pugg).

Ikke legg så stort press på at du skal få god karakter, det viktigste er å forstå stoffet. Hvis det blir din virkelige målsetning så kommer de gode karakterene automatisk. :)
Man skal respektere x!
anyone
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 20/10-2008 21:56

kimla skrev:http://www.matematikk.net/ressurser/stu ... eknikk.php :)

Kjenner situasjonen, jeg var ikke akkurat klar når jeg tok min 2MX-eksamen. Ta det med ro, regn jevnlig (kanskje litt sent hvis du begynner først nå men..), skaff deg forståelse om så mye som mulig (ikke bare pugg).

Ikke legg så stort press på at du skal få god karakter, det viktigste er å forstå stoffet. Hvis det blir din virkelige målsetning så kommer de gode karakterene automatisk. :)
Takker så mye!
Setter meg ned nå for å regne. Jeg er så små stresset nå, og veldig redd. Like før jeg begynner å skjelve. Er det flere tips til hvordan jeg kan starte?

Takker igjen:)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Hei, anyone (and everyone else!)
Jeg skal også ta 2MX eksamen den 4 desember (og 3MX den 5 desember). Hvis du vil ha et godt og velment råd: Slutt å stress med en gang, det hjelper deg ikke. Ta det med ro, ha noe rolig og fin musikk på lavt volum i bakgrunnen mens du leser, regner og koser deg.

Hvis du blir frustrert fordi du står fast, post problemet ditt i forumet her, vis hva du allerede har gjort, og få deg litt frisk luft mens du venter på svar.

Jeg får også benytte muligheten til å promotere prosjektet mitt, hehe. Når du begynner å føle at stoffet sitter greit, så kan det være veldig lurt å regne på tidligere gitte eksamensoppgaver. På den siden finner du endel matematikk 2MX eksamener med løsningsforslag som du burde bruke :]

Ikke til å "lese av svarene", men for å kontrollere om du kommer frem til det samme ;)

Lykke til! :D
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

MatteNoob skrev:Hei, anyone (and everyone else!)
Jeg skal også ta 2MX eksamen den 4 desember (og 3MX den 5 desember). Hvis du vil ha et godt og velment råd: Slutt å stress med en gang, det hjelper deg ikke. Ta det med ro, ha noe rolig og fin musikk på lavt volum i bakgrunnen mens du leser, regner og koser deg.

Hvis du blir frustrert fordi du står fast, post problemet ditt i forumet her, vis hva du allerede har gjort, og få deg litt frisk luft mens du venter på svar.

Jeg får også benytte muligheten til å promotere prosjektet mitt, hehe. Når du begynner å føle at stoffet sitter greit, så kan det være veldig lurt å regne på tidligere gitte eksamensoppgaver. På den siden finner du endel matematikk 2MX eksamener med løsningsforslag som du burde bruke :]

Ikke til å "lese av svarene", men for å kontrollere om du kommer frem til det samme ;)

Lykke til! :D
Hei MatteNoob

Var inne og se på linken unner "eksamensoppgaver" - så veldig imponerende ut, og meget anvendelig.
- Skal nu igang med at løse 3MX eksamensoppgaver! - Så denne side er midt i blinken!

så takk for linken!
:D
MatteNoob
Riemann
Riemann
Innlegg: 1634
Registrert: 08/01-2008 14:53
Sted: matematikk.net :)

Bare hyggelig, mepe :)

Jeg slenger ut noen flere løsningsforslag i slutten av helgen også ;)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
anyone
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 20/10-2008 21:56

ER det noe som har kalklulator hjelps side: har en casio cfx-9850gc plus.

Sliter med utregninger der. Feks hvordan skrive inn cosinussetningen osv...

takker på forhånd:) [/img]
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Kan du være litt mer spesifikk i hva du ikke får til? Sidekantene ganger du jo bare som vanlig, i tillegg så trykker du cos og vinkelen. Sjekk på setup om den er stilt inn på grader eller radianer først.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

anyone skrev:Feks hvordan skrive inn cosinussetningen
Hva mener du? Står lommeregneren innstill på "rad", kanskje det er problemet ditt?
anyone
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 20/10-2008 21:56

ettam skrev:
anyone skrev:Feks hvordan skrive inn cosinussetningen
Hva mener du? Står lommeregneren innstill på "rad", kanskje det er problemet ditt?
Hmm skal vi se angle står på deg og ikke rad. Hmm.. må jeg igjennom photobucket for å laste opp filer? har bildet på oppgaven.
anyone
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 20/10-2008 21:56

anyone skrev:
ettam skrev:
anyone skrev:Feks hvordan skrive inn cosinussetningen
Hva mener du? Står lommeregneren innstill på "rad", kanskje det er problemet ditt?
Hmm skal vi se angle står på deg og ikke rad. Hmm.. må jeg igjennom photobucket for å laste opp filer? har bildet på oppgaven.
Bilde sånn! hmm.. det er fasiten. men jeg får ikke det svaret takket være at jeg ikke får regnet det på på kalkisen. Kan noen illustrere det`?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Jeg trykker det inn slik på kalkulatoren:
Bilde

Jeg vet ikke om dette var svar nok, du er veldig vag i spørssmålene dine.

Edit:

Det bilde ble lite, her er direkte link
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Enig i at du er "vag i spørsmålene dine".

Er problemet at du glemmer å sette paranteser rundt hele uttrykket under kvadratrota?

Du må vise oss/forklare oss bedre hva du mener. Det er ganske umulig å hjelpe deg dersom du ikke gjør det.
anyone
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 20/10-2008 21:56

ettam skrev:Enig i at du er "vag i spørsmålene dine".

Er problemet at du glemmer å sette paranteser rundt hele uttrykket under kvadratrota?

Du må vise oss/forklare oss bedre hva du mener. Det er ganske umulig å hjelpe deg dersom du ikke gjør det.
Beklager så mye, hehe. poenget mitt var at jeg har regnet det riktig, men at jeg ikke fikk riktig svar på kalkulatoren. Men som sagt, så glemte jeg parantesent. Svaret er riktig! Takk så mye, men finnes det noen sider på nettet der man finner info om hvordan man regner ting på kalkulator med eksempler.

Takk så mye!
Svar