Pyramide
Lagt inn: 24/10-2008 23:21
Hei;) Håper noen kan hjelpe:) Vet ikke hvordan man lager vektortegn, beklager.
I en pyramide ABCDT er grunnflata ABCD et kvadrat, og T er toppunktet. Sidekanten AT står vinkelrett på grunnflata, og AT er like lang som AB. Vi setter ABvektor=a vektor ADvektor=b vektor og ATvektor=c vektor
Finn (AC, CT, BT, AE) vektor uttrykt ved a,b,c.
Det er ok. MEN
1. ET punkt F på CT er gitt ved AFvektor= AC vektor + 2/3CT vektor
Vis at AFvektor står normalt på CT vektor
Det betyr jo at AF*CT= 0 , men hvordan regner jeg dette ut med bokstaver`?
I en pyramide ABCDT er grunnflata ABCD et kvadrat, og T er toppunktet. Sidekanten AT står vinkelrett på grunnflata, og AT er like lang som AB. Vi setter ABvektor=a vektor ADvektor=b vektor og ATvektor=c vektor
Finn (AC, CT, BT, AE) vektor uttrykt ved a,b,c.
Det er ok. MEN
1. ET punkt F på CT er gitt ved AFvektor= AC vektor + 2/3CT vektor
Vis at AFvektor står normalt på CT vektor
Det betyr jo at AF*CT= 0 , men hvordan regner jeg dette ut med bokstaver`?