Side 1 av 1

Pyramide

Lagt inn: 24/10-2008 23:21
av karo_
Hei;) Håper noen kan hjelpe:) Vet ikke hvordan man lager vektortegn, beklager.

I en pyramide ABCDT er grunnflata ABCD et kvadrat, og T er toppunktet. Sidekanten AT står vinkelrett på grunnflata, og AT er like lang som AB. Vi setter ABvektor=a vektor ADvektor=b vektor og ATvektor=c vektor

Finn (AC, CT, BT, AE) vektor uttrykt ved a,b,c.
Det er ok. MEN

1. ET punkt F på CT er gitt ved AFvektor= AC vektor + 2/3CT vektor

Vis at AFvektor står normalt på CT vektor
Det betyr jo at AF*CT= 0 , men hvordan regner jeg dette ut med bokstaver`?

Lagt inn: 24/10-2008 23:53
av Vektormannen
På samme måte som med tall. Sett opp skalarproduktet, gang x-komponent med x-komponent og y-komponent med y-komponent slik du ville gjort om det var tall. Hvis du har funnet riktige vektorer skal du da få et uttrykk som blir lik 0.

Lagt inn: 26/10-2008 13:27
av karo_
Kan noen vise dette i praksis ?
Takker for all hjelp:)