Side 1 av 1

Eksamen - noen spørsmål

Lagt inn: 06/11-2008 17:17
av s1gh
Nå har det seg sånn at jeg har eksamen om ikke så altfor lenge.
1my/mx - vet nesten ikke hva jeg skal kalle det etter de nye reglene.

Har lest ganske lenge nå, men lurer på noe.

- Er det noen emner jeg burde kunne spesielt godt? Oppgavene jeg får dekker sikkert mange forskjellige emner, men er det noen oppgaver som bruker å gå igjen hvert år?
- Hva er typiske ting, jeg burde være godt forberedt på?

Mulig dette blir et skudd i mørket, men håper jeg får noen gode svar! ;-)


//s1gh

Lagt inn: 06/11-2008 18:00
av Gommle
Her er noen oppgaver fra min terminprøve i 1T:

Bilde
Og etter den siden klikket scanneren, så jeg gir et lite sammendrag.

* (uten hjelpemidler) Vis at en trekant er formlik, og bruk det for å finne diverse sider av en trekant

Resten er med hjelpemiddel:

* Regne ut f.eks. [tex]\frac{\sqrt[3]{5}\cdot 5^{1/6}}{\sqrt{5}}[/tex]

* Løse ligninger som [tex](lgx)^2 - 3lgx+2 = 0[/tex]

* Gjøre 300000000m om til km i standardform

* Bruke arealsetningen, sinussetningen, cosinussetningen og formlikhet for å finne lengder på en trekant. (ikke rettvinklet)

* Løse likninger av typen 67 = 283*0.944^x

Lagt inn: 07/11-2008 15:28
av MatteNoob
Det er slik at eksamenen skal dekke hovedmomentene i læreplanen til det gitte faget.

Mitt kjennskap til eksamen i 1MY/MX er at gjengangerne blant de større oppgavene er en sannsynlighetsoppgave, funksjonsoppgave og geometrioppgave.

I de mindre oppgavene er det mer spredd. Jeg synes ikke du skal fokusere på det du tror vil komme, for det har du ingen garanti for. Forsøk heller å trene på det du ikke er god til.

Det viktigste er at du kan svare litt på alle oppgavene, da viser du bredde i kunnskapen. Husk også at du blir premiert for det du kan, og ikke straffet for det du ikke kan. Derfor er det lurt å svare så godt det lar seg gjøre, også på det du ikke kan.

Lykke til.

Lagt inn: 09/11-2008 15:38
av Lars Sch
Gommle skrev:Her er noen oppgaver fra min terminprøve i 1T:

Bilde
Og etter den siden klikket scanneren, så jeg gir et lite sammendrag.

* (uten hjelpemidler) Vis at en trekant er formlik, og bruk det for å finne diverse sider av en trekant

Resten er med hjelpemiddel:

* Regne ut f.eks. [tex]\frac{\sqrt[3]{5}\cdot 5^{1/6}}{\sqrt{5}}[/tex]

* Løse ligninger som [tex](lgx)^2 - 3lgx+2 = 0[/tex]

* Gjøre 300000000m om til km i standardform

* Bruke arealsetningen, sinussetningen, cosinussetningen og formlikhet for å finne lengder på en trekant. (ikke rettvinklet)

* Løse likninger av typen 67 = 283*0.944^x
Hvordan løste du 1 c) II ?:P

Jeg får en annengradsligning på begge, dvs to løsninger for x og y, men det blir ikke rett når man setter den inn i likningen.

Lagt inn: 09/11-2008 16:01
av 2357
[tex]\frac{1}{2}(\frac{1}{x}+\frac{2}{3})-\frac{1}{3}(\frac{1}{x}+\frac{3}{2})=0[/tex]

[tex]\frac{2x+3}{6x}-\frac{3x+2}{6x}=0[/tex]

[tex]-x+1=0[/tex]

[tex]x=1[/tex]

Lagt inn: 10/11-2008 15:41
av s1gh
Takk for svar! :)

Men 1T - er ikke det teoretisk matematikk? Og det jeg skal ha, er praktisk matematikk?

Jeg surrer så mye med forskjellene etter at det nye kunnskapsløftet kom...

Lagt inn: 10/11-2008 16:29
av Gommle
Jeg tror det er: (Men ikke stol på meg)

1T [symbol:tilnaermet] 1MX = mer avansert enn 1P/1MY
1P [symbol:tilnaermet] 1MY

Hvis du greier disse oppgavene, og skal ha praktisk matte, har du lite å grue deg til.

Praktisk matte er stort sett ungdomsskolestoff + mer avansert prosentregning, etter det jeg har fått med meg.

Edit: Her blander jeg også ja :D Rettet opp til det jeg egentlig trodde det var.

Lagt inn: 10/11-2008 18:46
av espen180
Før kunnskapsløftet:

1MY
1MX-2MX-3MX
2MZ-3MZ

(tror jeg)

Etter kunnkpaksløftet kom:

1P-2P
S1-S2
1T-2T
R1-R2
X