1mx-elev som er usikker på 2mx

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

hei, Jeg vurderer å ta 2mx til neste år, men er fremdeles usikker, så jeg lurte på om jeg må regne med å jobbe mere sammenlignet med hvor mye jeg nå jobber? er det hard overgang?
mathvrak
Maskinmester
Maskinmester
Innlegg: 420
Registrert: 18/04-2005 00:00

Hvor vanskelig det blir for deg å jobbe med 2mx avhenger av hvor godt du har jobbet med 1mx. Hvor godt du kan elementær regning fra ungdomsskolen har mye å si hvor vanskelig det er for deg med 1mx. Så spørsmålet ditt er litt vanskelig for meg å gi deg noe konkret svar.

Hvis du føler at du sliter, anbefaler jeg deg å notere ned hva du sliter med og repetere dette. På denne måten vil overgangen til 2mx gli mye lettere. Veldig mange sliter med "høyere" matematikk fordi de mangler det grunnleggende. Jeg selv ønsker ikke å bruke ordet "høyere". Det er alltid en terskel å komme over når man skal lære noe nytt. Hvor hardt det er avhenger av hvor mye erfaring du har fra tidligere.

Jeg har selv hatt mye matematikk i min utdannelse. Fra videregående, forkurs, ingeniørutdanning, masterutdanning. Jeg var absolutt ikke den beste i matematikk. Problemet var dårlig studieteknikk. Jeg jobbet mye en gang i uken, noe jeg innser at var for dårlig. For noen år siden, 2001-2003 tok jeg meg sammen, repeterte gammelt stoff mens jeg fullførte utdannelsen min. Det ble en beintøff hverdag med lesning fra 9 til 9. Hadde det ikke vært for en omveltning i interesse hadde jeg aldri klart det. Jeg fikk en A i Matematiske Metoder 3 på ingeniørutdanningen, så ja alt er mulig, men det er opp til deg hvor mye arbeid du vil utsette til senere. Det jeg har gjort er absolutt ikke anbefalt å gjøre. Gjør du lite nå må du belage deg på å gjøre mye senere. Du bør ikke vurdere 2mx ut ifra hvor mye du må arbeide, men om du ønsker å studere realfag senere. Nok burde/skal snakk :)

Mvh,
Mathvrak...
mira
Cantor
Cantor
Innlegg: 112
Registrert: 24/05-2005 20:21

jeg har egentlig ingen interesse til å studere mer matte. jeg syns engelsk er mye nyttigere å ha. men fordi jeg skal ha kjemi syns jeg at det er nyttig å hele tiden repetere mattekunnskapene ellers er det lett å glemme alt sammen.

er det veldig mye matte i kjemi? trenger jeg virkelig 2mx for at jeg skal ha kjemi?
Knut Erik
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 549
Registrert: 15/01-2005 23:47

mira skrev:er det veldig mye matte i kjemi? trenger jeg virkelig 2mx for at jeg skal ha kjemi?
Jeg tok 2kjemi som privatist dette halvåret (allmenn GK) og jeg hadde ikke bruk for spesielt avansert mattematikk.

Det går mest på det å kunne regne med enheten "mol", en enhet som er unik for kjemifaget ettersom jeg vet.
Utregningsmetodene står veldig greit forklart med eksempler i bøkene (jeg hadde "Kjemien stemmer").

Regning med mol brukes blant annet til:
- Regne ut konsentrasjonen av et stoff i en blanding
- Lage molare løsninger
- Beregninger basert på reaksjonslikninger og likevekt
- Regne ut pH i sure/basiske løsninger

Etter min erfaring trenger du ikke noe av det som er pensum i 2mx for å klare 2kj. :)

Bare spør om noe her ble uklart!
MacGyver
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 06/06-2005 05:24

Om kjemi er matte? Vel, det spørs på hvor mye kjemi du har tenkt å studere. Som knuteska sier trenger man neppe noe særlig matte for å fikse 2kj. Elementær regning holder. Jeg har hatt 3kj også, og kan bekrefte at man ikke trenger noe spesielt mye mer matte der heller. Skal du derimot videre med kjemi vil jeg anta at matematikk er svært aktuelt.
Svar