Tolkning av Sparing-oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Vel, jeg blir helt forvirret av disse oppgavene, hva er forskjellen på disse to:

Gunnar har en spareavtale med banken sin. Fra og med 2005 har han den 1.januar hvert år overført 7500kr til en spesiell sparekonto der renten er 4% per år, uavhengig av markedsrenta.

Odd satte inn 25 000 kr på en sparekonto den 1. Januar 2008 og har tenkt å gjøre det hvert år framover. Gå ut i fra at renten er 5% per år.


Vel, nå har jeg studert oppgavnene i en halvtime og vet at i den første er det en rente på 4% første året, mens på den andre begynner renta andre året, altså der er ingen rente første året.

Hvordan i alle dager skulle jeg tolket dette fra oppgaven ? Det er jo hellt villt. Håper noen kommer med en åpenbaring.

Tusen hjertelig takk

:cry:
fiasco
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Det er kanskje ordet "spesiell" ???

Det er litt feigt hvis spesiell skulle indikere dette.
fiasco
Gauteamus
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 24/11-2008 15:15

Jeg kan heller ikke skjønne at det skal være noen prinsipiell forskjell på de to kontoene med hensyn på når renten beregnes. Hva spørres det etter i oppgaven som gjør at du tror de skal behandles forskjellig? Har du løsningsforslag/fasit som antyder dette?
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Gauteamus skrev:Jeg kan heller ikke skjønne at det skal være noen prinsipiell forskjell på de to kontoene med hensyn på når renten beregnes. Hva spørres det etter i oppgaven som gjør at du tror de skal behandles forskjellig? Har du løsningsforslag/fasit som antyder dette?
Jess, den ene er fra en eksempel oppgave og den andre har jeg klart å finne løsningsforslag til. Målet med begge oppgavene er å finne hvor mye de har i kontoen januar 20xx.
fiasco
Gauteamus
Cayley
Cayley
Innlegg: 64
Registrert: 24/11-2008 15:15

Det er klart begge får rente første året de sparer (ellers ville jeg funnet en annen bank) Kan det være at forvirringen oppstår i andre enden av problemet, i januar 20xx? Ønsker vi å finne saldoen rett før eller rett etter siste innbetaling (1. januar 20xx)?

Får du til oppgaven ellers?
Mayhassen
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 374
Registrert: 30/03-2006 18:55
Sted: Brumunddal

Hvis ikke annet er oppgitt, må det regnes renter fra innskuddsdagen.

Noe annet er urealistisk og tåpelig av fasit vil jeg si :)
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Gauteamus skrev:Det er klart begge får rente første året de sparer (ellers ville jeg funnet en annen bank) Kan det være at forvirringen oppstår i andre enden av problemet, i januar 20xx? Ønsker vi å finne saldoen rett før eller rett etter siste innbetaling (1. januar 20xx)?

Får du til oppgaven ellers?
For begge er det snakk om rett etter. Jeg har pugga oppgaven og kan den utenat. Hehe, lest den så mange ganger for å se om jeg har gått glipp av noe, men det hele virker veldig rart. Jeg tror det er en liten glipp der av bokforfatterne.
fiasco
Svar