Geometrisk definisjonsspørsmål

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

EScII
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 24/10-2008 12:28

Hei. Jeg fikk en oppgave på geometriprøven jeg hadde her om dagen som jeg ikke klarte å få til å stemme fordi jeg ikke skjønte hva jeg skulle gjøre. Har dessverre ikke oppgaven her, men det har ikke så veldig mye å si.

For å si det litt enkelt, sa oppgaven at jeg skulle dra ei linje gjennom AB.

Det jeg tenkte at jeg skulle gjøre var å dra ei linje gjennom linjen AB, men det jeg egentlig skulle var å dra ei linje gjennom punktene A og B, som jo er noe helt annet :? .

Det jeg lurer på er om "å dra ei linje gjennom punktene A og B" er det samme som "å dra ei linje gjennom AB". Har bare veldig store problemer med å akseptere at det kan være det samme.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Nei, det er ikke det samme fordi AB er ingen linje, det er i denne sammenhengen trolig to punkter A og B...

Men evt dårlig formulert, men hvorfor spurte du ikke læreren siden du misforstod spørsmålet?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
EScII
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 24/10-2008 12:28

Læreren var dessverre ikke tilstede :D

Jeg skjønner ikke helt hva du mente. Det virker litt som du først sier at det ikke er det samme, men så sier du at det i denne sammenhengen trolig er det samme?
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Nei, sier at det ikke er det samme. I denne sammenhengen tror jeg det dreier seg om punktene A og B og ikke en linje AB som du skal trekke linje igjennom...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
EScII
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 24/10-2008 12:28

Ja, det var meningen at jeg skulle trekke ei linje gjennom punktene A og B. Jeg bare syntes det var en veldig rar måte å skrive det på, og lurte på om det var "lov". For i så fall ville det jo vært umulig å være sikker på om man skal dra ei linje gjennom (linjen) AB eller (punktene) AB.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Nå vet ikke jeg oppgaven, men du vet heller ikke vinkler, hvor linjen skal gå igjennom linjestykket AB f.eks.. Så tror det omhandler punktene A og B, my opinion...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
EScII
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 24/10-2008 12:28

OK, takk :D Synes det virker litt sært at man kan skrive det sånn, men man kan kanskje det...
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Elendig formulert, jeg hadde lagt fra meg arket og levert blankt i protest. A og B er punkter, AB er ei linje og ABC er en vinkel (eller evt. en trekant). Basta.
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Realist1 skrev:Elendig formulert, jeg hadde lagt fra meg arket og levert blankt i protest. A og B er punkter, AB er ei linje og ABC er en vinkel (eller evt. en trekant). Basta.
Helt enig, men tror de mener at AB er en linje i denne oppgave så fabelaktig dårlig formulert...
Sist redigert av meCarnival den 12/01-2009 09:58, redigert 1 gang totalt.
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
EScII
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 24/10-2008 12:28

TAKK! Det var akkurat det jeg ville fram til. Snakket med læreren om det i dag også, og han var egentlig enig. :)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

AB er ikke en linje, men et linjestykke. Linjen gjennom et linjestykke er linjen gjennom linjestykkets endepunkt. Det er ingen tvetydighet her. Å dra en linje på tvers over et linjestykke er noe annet. Det ville sannsynligvis blitt formulert som noe lignende til dette: "Dra ei linje som skjærer AB i et punkt C." Jeg kan forstå at man kan være usikker, men det er ikke dårlig formulert.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

At det er et linjestykke og ikke en linje er jo bare pirk. Hadde det stått "dra ei linje som skjærer AB i et punkt C" hadde det jo vært greit, men ut fra det han har skrevet her står det ikke noe om et punkt C.

Du kan jo si hva du vil, men å skrive "dra en linje gjennom AB" når man mener "gjennom A og B" er ikke godt formulert.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

men ut fra det han har skrevet her står det ikke noe om et punkt C.
Akkurat.

Uansett, om det er pirk eller ikke kan diskuteres - det er jo to forskjellige ting. Dessuten er poenget at det både er riktig og vanlig å skrive det slik.
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Er det vanlig å skrive "dra en linje gjennom AB"? Jeg har hvertfall aldri sett det før.

Man kan selvfølgelig forstå hva som menes, men så lenge jeg aldri har sett denne formen bli brukt før, og hvertfall ikke at den er riktig, så er det umulig for meg å si at det er godt formulert. Men hvis du sier det er korrekt, så.
EScII
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 12
Registrert: 24/10-2008 12:28

Jeg syns det virker rart at AB kan tolkes som punktene A og B. Og jeg skjønner ikke hvorfor man ikke bare kan si "forleng linjestykket AB".
Svar