Mattebok/bøker

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
StianS
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/05-2005 11:47

Hei.

Jeg skal begynne på Forkurs Ingeniør til høsten, og gruer meg fælt til matta. Jeg har fra før GK Elektro og VKI IKT-Driftsfag, men hadde bare matte på grunnkurs. Etter dette har jeg både tatt fagbrev og vært i militæret, men vil begynne på skole igjen.

Dum som jeg var så intresserte jeg meg ikke så veldig om matta på GK, noe som gjorde at jeg fikk 2 på avsluttende prøve. Nå som jeg skal begynne på skole igjen etter 4 år med andre ting, så er jeg veldig motivert - og har begynt å se på matta nå 3 måneder før Forkurset begynner.

Jeg lærer egentlig fort, men er redd jeg fort faller igjennom i mattetimene på Forkurs siden jeg ikke har forkunnskapene fra videregående som antakelig trengs. Dermed tenkte jeg å få tak i en mattebok fra GK og/eller VK1.

Hvis du går på GK, gidder du sjekke inni matteboka di om hva som er ISBN-nummeret? Har hørt rundt i vennekretsen, men alle har visstnok kastet disse da de var ferdige på videregående. Så derfor får jeg rett og slett bestille en ny.

Forresten, hvis du har gått, eller går, på Forkurs Ingeniør, kan du fortelle meg litt om hva jeg bør kunne før jeg starter?

Takker og bukker på forhånd. :)
Gjest

Du skal være godt forberedt dersom du er stødig på de emnene som blir tatt opp i matematikk GK, men jeg vil anbefale deg å prøve deg på 1MX-pensumet fra "vanlig" videregående skole.

Skaff deg en bok som tilfredstiller kravene til 1MX. Begynn fra begynnelsen og ta det steg for steg. Dette skal la seg gjøre i løpet av et par måneder uten at det "krever" for mye av din tid. Det viktigste er at du regner oppgavene som står i boka, og at du også forstår dem godt.

Her er en liten oversikt over emnene i 1MX.
StianS
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/05-2005 11:47

Flott, og takk! :)

Skal stikke nedom bokhandleren og skaffe meg 1MX mattebok/bøkene med en gang.
Jokkalin

Hei :) Jeg går forkurset nå og du behøver ikke å grue deg, det er mange som ikke har noe særlige mattekunnskaper fra før av da de er tidligere fagarbeidere o.l. Men det jeg kan råde deg til er å følge nøye med i timene på matte og fysikk, og gjøre leksene, da kommer du langt :D Det var 10 år siden jeg gikk på skolen selv og jeg fulgte ikke særlig med selv da heller men jeg har forstått mye nå dette året. Lykke til :D
StianS
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 04/05-2005 11:47

Ah, flotters Jokkalin. Du beroliget meg mye.

Takk skal du ha! :D
Svar