Funksjoner R2

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Slux
Noether
Noether
Innlegg: 27
Registrert: 06/09-2007 20:19

Hei! Er det noen som sitter på prøver/kapitteltester o.l dere har enten gjort eller fått utdelt av lærer i dette kapittelet? Isåfall blir jeg glad for å få dette (scan inn/ta bilde etc) da jeg vil ha litt mer kjøtt på beinet på dette kapittelet. Takk for alle svar :)
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Litt vanskelig å vite hva du strever med. Når du ikke spesifiserer det noe nærmere. Derfor har jeg tatt med kompetansemålene om funksjoner i læreplanen for R2, her:

__________________________________________________________________

Funksjoner

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

· forenkle og løse lineære og kvadratiske likninger i trigonometriske uttrykk ved å bruke sammenhenger mellom de trigonometriske funksjonene

· derivere sentrale funksjoner og bruke førstederiverte og andrederiverte til å drøfte slike funksjoner

· omforme trigonometriske uttrykk av typen a sin kx + b cos kx , og bruke dem til å modellere periodiske fenomener

· gjøre rede for definisjonen av bestemt integral som grense for en sum og ubestemt integral som antiderivert

· beregne integraler av de sentrale funksjonene ved antiderivasjon og ved hjelp av variabelskifte, ved delbrøkoppspalting med lineære nevnere og ved delvis integrasjon

· tolke det bestemte integralet i modeller av praktiske situasjoner og
bruke det til å beregne arealer av plane områder og volumer av omdreiningslegemer

· formulere en matematisk modell ved hjelp av sentrale funksjoner på grunnlag av observerte data, bearbeide modellen og drøfte resultat og framgangsmåte
Svar