Noen få oppgaver

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

HJELP! Jeg har innlevering i morra og står helt fast. Jeg har fått det til før, men husker det rett og slett ikke, og boka er ikke akkurat tilgjengelig :(
Derfor håper jeg dere kan hjelpe meg.

Dreier seg om derivasjon

f(x)=x^3*lnx og g(x) x^2+2
-----------
x-1

Løs ulikheten
x^2+5x>6

TUSEN TAKK for alle svar!
Gjest

Anonymous skrev:HJELP! Jeg har innlevering i morra og står helt fast. Jeg har fått det til før, men husker det rett og slett ikke, og boka er ikke akkurat tilgjengelig :(
Derfor håper jeg dere kan hjelpe meg.

Dreier seg om derivasjon

f(x)=x^3*lnx og

g(x) x^2+2
-----------
x-1

Løs ulikheten
x^2+5x>6

TUSEN TAKK for alle svar!
Gjorde en liten feil :/ Sorry for dobbelposting
Auto-n00b
Noether
Noether
Innlegg: 43
Registrert: 27/03-2005 16:22

Hei.

f'(x) = (3x[sup]2[/sup]*lnx) + (x[sup]3[/sup] * (1/x)) = 3x[sup]2[/sup]lnx + x[sup]2[/sup] = x[sup]2[/sup](3lnx+1)

Regner med at x[sup]2[/sup]+2 skal divideres med x-1.

g'(x) = ((2x*x-1)-(1*x[sup]2[/sup]+2))/((x-1)[sup]2[/sup]) =
(2x[sup]2[/sup] -2x -x[sup]2[/sup] -2)/((x-1)[sup]2[/sup]) = (x[sup]2[/sup] - 2x -2)/((x-1)[sup]2[/sup])

På ulikheten må du få alle ledd over på en side, faktorisere vha. a(x-x[sub]1[/sub])(x-x[sub]2[/sub]) og deretter tegne fortegnslinjen for de ulike verdiene av x.
Gjest

Auto-n00b skrev:Hei.

f'(x) = (3x[sup]2[/sup]*lnx) + (x[sup]3[/sup] * (1/x)) = 3x[sup]2[/sup]lnx + x[sup]2[/sup] = x[sup]2[/sup](3lnx+1)

Regner med at x[sup]2[/sup]+2 skal divideres med x-1.

g'(x) = ((2x*x-1)-(1*x[sup]2[/sup]+2))/((x-1)[sup]2[/sup]) =
(2x[sup]2[/sup] -2x -x[sup]2[/sup] -2)/((x-1)[sup]2[/sup]) = (x[sup]2[/sup] - 2x -2)/((x-1)[sup]2[/sup])

På ulikheten må du få alle ledd over på en side, faktorisere vha. a(x-x[sub]1[/sub])(x-x[sub]2[/sub]) og deretter tegne fortegnslinjen for de ulike verdiene av x.
Nei, det er g(x) x^2+2 som skal deles med x-1
Svar