Utfordrende oppgaver knyttet til overflate av oljeplattform

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
jensarne89
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 23/03-2009 19:01

Hei dere! Trenger deres hjelp til å løse noen oppgaver. Skjekk nederst:)

Bilde

a) Ser jeg noen flere geometriske figurer på tegningen enn rettvinklet trekant, kvadrat, halvsirkel og trapes?

b) Har trekantene AFE og BCG noen andre egenskaper enn at de er rettvinklede? Oppgaven lyder: Hvilke egenskaper har vinkel AFE og vinkel BCG?

c) Noe spesielt jeg må huske på når jeg skal konstruere dette?

d) Hvordan kan jeg vite at diameteren BG i halvsirkelen er 16,2 meter?

e) Hvor stor omkrets har denne delen av dekket? Jeg er på god vei, men ikke helt i mål med denne. Trenger din hjelp :D

f) Dekket er laget av 20mm tykke jernplater. Tettheten til jern er 7,8 tonn per kubikkmeter. Hvor mange tonn veien denne delen av dekket? Sliter spesielt med denne


Det hadde vært meget hyggelig om noen kunne hjelpe meg med ihvertfall en av disse oppgavene. Jeg forventer absolutt ikke at dere iikke skal ta dere tid til å løse alle oppgavene:D

På forhånd takk :)
Sist redigert av jensarne89 den 23/03-2009 19:25, redigert 3 ganger totalt.
volcom
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 22/03-2009 12:24

a) Nei, jeg kan ikke se noen flere geometriske figurer

b) Jeg vet ikke

c) Du må kunne konstruere og halvere 90 og 60 grader

d) Du kan måle den etter å ha konstruert

e) Finn omkretsen av hver figur og adder dette

f) Hmm, vrien denne her
volcom
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 22/03-2009 12:24

Venligst bring eet bedre svar på bane
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

hvis det er et kvadrat, kan du jo regne ut BG ved å finne hypotenusen til trekanten, du har fått all info du trenger til det.
Smartdude.mc.XD

a) Det er ikke et kvadrat, men et rektangel. To sider i rektangelet er 14 m og de to andre sidene er 16 m. Alle sidene er ikke lange som i et kvadrat. Trekanten AFE er en rettvinklet, likebeint trekant og trekant BCG er en 30, 60 og 90 grader trekant.

b) Både trekant AFE og trekant BCG er rettvinklede trekanter. Trekant AFE ha to sider som er like lange og en vinkel på 90 grader. I trekant BCG er lengden av hypotenusen dobbelt så lang som korteste katet.

d) Lengden av diameteren i halvsirkelen er også hypotenusen til trekant BCG. For å finne CG, kan man sette opp en likning der den korteste kateten er x og der hypotenusen er 2x. På denne likningen bruker man Pytagoras læresetting.

e) Mener du omkretsen rundt halvsirkelen eller omkretsen rundt hele overflaten til oljeplattformen?

f) Denne oppgaven er vanskelig og tar for lang tid å forklare hele. Tips til hvordan du kan løse denne oppgaven er å først finne det totale arealet til overflaten av oljeplattformen. Så gjør jeg om 20 mm til 0,02 m. Så ganger jeg det totale arealet av oljeplattformen med 0,02 m, og finner volumet til jernplatene i antall kubikkmeter. Så ganger jeg dette antallet kubikkmeter med 7,8 tonn. Så kommer fram til at jernplatene veier 64,74 tonn. Hvis jeg skal finne vekten til halvsirkelen får jeg at denne delen veier 16 tonn.

Håper du forstår dette. Lykke til! :D
Mattebruker

Punkt d:

Finn BG.

BC = FD = FE + ED = AF + ED = ( 8 + 6 ) m = 14 m

BG = BC/cos( 30 grader) = 14 m /cos( 30 grader ) = 16.2 meter
Svar